BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Alcoholslot al ruim 3000 keer opgelegd

  • Pieter van den Akker
vrijdag 21 september 2012, 7:08 Update: vrijdag 21 september 2012, 11:11
Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland: "95 doden als rechtstreeks gevolg van alcohol in het verkeer. Een hele kleine groep die elke keer de fout in gaat en die zich niet laat bereiken met een campagne." Coen Slebbering van het CBR: "Ga er maar van uit dat deze mensen tot twee uur voor men is gaan rijden een glas of tien hebben gedronken." Geertjan van Oosten vertegenwoordigt als advocaat cliënten die te maken hebben gekregen met het alcoholslot: "Dit is alleen maar ontzettend sneu."

Sinds de invoering eind vorig jaar is het alcoholslot ruim 3000 keer opgelegd. Het slot wordt veelal opgelegd aan automobilisten die voor ze in de auto stappen zo'n tien glazen alcohol hebben gedronken.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) die BNR in handen heeft gekregen.

Een rekensom leert dat per week zo'n honderd bestuurders een alcoholslot krijgen. "Het is helaas te constateren dat veel mensen nog steeds niet de keuze kunnen maken dat verkeersdeelname is uitgesloten als men gedronken heeft", reageert Coen Slebbering van het CBR vrijdag op BNR. "Voor deze zware groep - want dat is het - hebben we deze maatregel geïntroduceerd en helaas moeten we zeggen dat dat ook nodig is."

Zware drinkers
Hoe de groep die het slot krijgt het best valt te omschrijven? Slebbering: "Het gaat om mensen die bij bloedcontrole blazen tussen de 1.3 en 1.8, dat zijn echt zware drinkers. Het verschilt natuurlijk per persoon hoeveel glazen dat zijn, dat vraagt altijd iedereen. Maar ga er maar van uit dat deze mensen tot twee uur voor men is gaan rijden een glas of tien hebben gedronken."

Het alcoholslot is een startonderbreker van de auto, legt Slebbering uit. "Voordat je de auto gaat starten, moet je eerst blazen. Heb je te veel alcohol op, dan doet de auto het niet. Onderweg word je ook een paar keer gevraagd opnieuw te blazen. Je moet binnen de 12 minuten even de auto stilzetten en opnieuw blazen. Dat is om te kijken of er in de tussentijd iets gebeurd is of dat iemand anders de auto heeft gestart."

Problemen
Vergeleken met andere landen hebben in Nederland relatief veel mensen zo'n blaasapparaat in hun auto. Geertjan van Oosten vertegenwoordigt als advocaat cliënten die te maken hebben gekregen met het alcoholslot. Welke klachten hij over de maatregel krijgt u van zijn cliënten? "De belangrijkste klacht is dat het slot aan veel te mensen wordt opgelegd die het absoluut niet nodig hebben en daardoor enorm in de problemen raken. Enerzijds financieel, maar anderzijds ook hun baan kwijtraken."

Van Oosten vindt het idioot dat het slot niet kan worden ingebouwd in bijvoorbeeld taxi's, vrachtwagens en autobussen. "Terwijl het daarvoor nou juist zo geschikt is. In Scandinavische landen wordt het daarin bij uitstek ingebouwd."

Sneu
De advocaat schetste een voorbeeld: "Een vrachtwagenchauffeur gaat een borrel drinken in de stad. Die denkt 'ik ben verstandig, ik laat m'n auto staan, ik pak mijn snorfiets'. Die drinkt zes of zeven borrels - want het zijn er helemaal geen tien - rijdt in een fuik, de politie constateert dat, het rijbewijs wordt ingevorderd en ongeldig verklaard. Hij kan het terugkrijgen, maar alleen voor zijn personenauto. Zijn vrachtwagenrijbewijs is hij sowieso twee jaar kwijt. We hebben nu een stuk of tien-twaalf van dat soort gevallen. Ik moet u zeggen dat ik het een prachtig middel vind - en het kan best voor sommige mensen hartstikke goed zijn hen te helpen verantwoord op de weg te blijven - , maar dit is alleen maar ontzettend sneu."

AlcoholalcoholslotAutoautomobilistbestuurderCBR
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Hoe repareer je schade aan zelfrijdende auto's?

Auto-Update | 'VW overweegt claim vanwege chiptekort'

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Kort en klein

Opinie | Lelijke eendje Italië

26 januari | Avondklok leidt weer tot rellen

Zoeken naar zingeving

Topgast | Ben Bot, voormalig minister van Buitenlandse Zaken

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play