Rij-impressie | Opel Adam Rocks
Eindelijk, de Opel Adam is nu ook leverbaar met een deftige driecilinder. BNR-redacteur Noud Broekhof mocht er als eerste mee rijden.
Toen we ruim twee jaar geleden met de normale Adam reden in Lissabon wisten we het al: deze auto verdient een betere motor. Gelukkig hebben ze daar bij Opel naar geluisterd. En het resultaat mag er zijn. De driecilinder, die debuteert in de Adam Rocks, excelleert. Hij is stil, heeft voldoende power (90 of 115pk), rijdt lekker en is daarmee misschien wel de beste driepitter die je op dit moment in een stadsauto kunt krijgen. En we gaan hem ongetwijfeld ook nog terugzien onder de kap van de nieuwe Corsa.
Opel lanceert met de Rocks gelijk een compleet nieuw segment, namelijk dat van de ‘mini-crossover’. De auto staat iets hoger (15mm) op z’n poten dan de normale Adam. Standaard krijg je een volautomatisch cabriodak, de swing top, die je tot een snelheid van 140 km/h open en dicht kunt doen.
Ruig
Maar de Rocks is niet zomaar een verhoogde uitvoering van de standaard Adam. Hij moet vooral meer mannen naar de hippe stadsauto lokken. Op dit moment is zeventig procent van de Adam-kopers namelijk vrouw. En dat was bij de introductie van de stadsauto, eind 2012, niet de bedoeling van Opel. Het karakter van de ROCKS is daarom een stuk ruiger vormgegeven. Bovendien is het onderstel stugger en sportiever gemaakt. Helaas valt de besturing daarbij volledig uit de toon. Een absoluut verbeterpunt. Standaard krijg je trouwens 17 inch velgen op de ROCKS. En zelfs 18 inch behoort tot te mogelijkheden.
Tot zover weinig te klagen. Helaas zal de prijs veel potentiële kopers afschrikken. De ROCKS-uitvoering gaat iets minder dan 18-duizend euro kosten. Een boel geld voor zo’n kleintje, of niet soms? Gelukkig legt Opel de nieuwe driecilinder ook in de gewone Adam. Prijzen beginnen dan bij 15-duizend euro en die variant valt, net als de ROCKS met 90pk, in de 20 procent bijtellingscategorie.
Eindconclusie: Het vernieuwen van de motorenfamilie begint z’n vruchten af te werpen bij Opel. De nieuwe driecilinder maakt indruk, zeker als je hem vergelijkt met de concurrentie in het A-segment. Opel kan zich nu storten op de besturing van de auto, want die is gevoelloos. Ook prijstechnisch is er nog winst te behalen. Maar al met al hebben de Duitsers een prima stadsauto op het asfalt gezet.
Pluspunt
Nieuwe driecilinder
Minpunt
Prijs
Besturing
Specificaties:
0-100: 9.9sec
Cilinders: drie
Prijs: 17.995 euro
PK’s: 90 en 115pk
Verbruik: 1 op 20
Uitvoeringen: ontelbaar
Luister hierboven naar de bijdrage van BNR-redacteur Noud Broekhof in BNR Lunch Time bij Roelof Hemmen.