Rij-impressie | Alfa Romeo 4C
Laag, licht en loeisnel. Presentator Meindert Schut van de Nationale Autoshow reed met de Alfa Romeo 4C.
Ooit was Alfa Romeo een legendarisch merk, beroemd om prachtig ontworpen achterwiel aangedreven auto’s met heerlijke motoren. Je stond er wel eens mee bij de garage, maar alleen al de aanblik van een Alfa was de aanschaf waard. Van die tijd is weinig meer over. Ze hebben nu nog wel de Mito en de Guillieta. Die zijn niet lelijk, maar hebben verder weinig van doen met die oude gloriedagen van Alfa Romeo.
33 stradale
De Alfa 4C moet daar verandering in aanbrengen. Hij is de geestelijk opvolger van de 33 stradale uit de jaren 60. En dat is gelijk een heel goed begin. Een legendarische auto voor de racerij, waarvan er maar 18 zijn gebouwd.
Koplampen
Bij de eerste blik zie je direct de gelijkenis en dat is bijzonder prettig. De 4C ziet er gewoon heel goed uit. Er is wel wat discussie over, met name over zijn koplampen. Die zijn dan ook lelijk. Ze lijken een kopie van de koplampen van de Smart Roadster. Naar verluidt vond te baas van Fiat, Sergio Marchionne het te duur om het concept model nog al te veel aan te passen.
Compromisloos
Nou goed, dan zitten we dus met lelijke koplampen. Verder is het een hele goede beslissing geweest om dicht bij het concept te blijven. Net als de conceptversie, is dit een bijna compromisloze sportwagen. Van de specificaties sla je nog niet stijl achterover. Een 1,7 liter, 4 cilinder benzinemotor met 240 pk. We zijn wel wat meer gewend.
Monocoque
Maar omdat hij zo lekker licht is, 900 kilo, haal je er ontzettend veel uit. De auto is voor een groot deel uit koolstofvezel opgebouwd. Kale delen van die monocoque zie je ook gewoon zitten. Ze hebben niet de moeite genomen om dat af te dekken, want dat kost materiaal en dat betekent extra gewicht.
Plezier
Een andere gewichtsbesparende maatregel is het weglaten van de stuurbekrachtiging. Dat heeft als nadeel dat je bij lage snelheden een flinke workout krijgt, maar bij hogere snelheden komt er juist veel stuurplezier voor terug. Sowieso is dat misschien wel de kern bij de 4C, plezier. Dankzij de middenmotor ligt hij lekker strak op de weg.
Nieuwe modellen
De Alfa 4C smaakt naar meer, naar meer Alfa Romeo. Het is de bedoeling dat de 4C een voorloper is van een hoop mooie nieuwe modellen van het ooit zo roemruchte merk. Laten we hopen dat het niet alleen bij praatjes blijft….
Luister en kijk hierboven naar de rij-impressie van presentator Meindert Schut in de Alfa Romeo 4C.