BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
De Nationale Autoshow

'Volgend jaar 10 procent meer auto's verkocht'

  • Pieter van den Akker
woensdag 25 september 2013, 8:08
Hoogleraar José Bloemer: "Ik heb nog niet het volste vertrouwen dat het consumentenvertrouwen binnen afzienbare tijd weer omhoog gaat. Het staat nog altijd verschrikkelijk laag." Directeur Clem Dickmann van AUMACON: "Consumptieve bestedingen van vooral duurzame goederen blijven achter. Auto's zijn daar een groot slachtoffer van."

Voorzichtig lichtpuntje voor de autobranche: volgend jaar worden waarschijnlijk eindelijk weer meer auto's verkocht. AUMACON, een kennisbureau voor de autobranche, verwacht een stijging van de autoverkoop van 10 procent.

Directeur Clem Dickmann legt uit waar die ontwikkeling vandaan komt. "Op de eerste plaats is het een gemixt beeld. Een negatieve factor die een grote rol speelt voor de autoverkoop is bijvoorbeeld het achterblijven van consumptieve bestedingen van vooral duurzame goederen. Auto's zijn daar een groot slachtoffer van, net als van de oplopende werkloosheid en de langzamerhand wat kleiner wordende beroepsbevolking."

Visvijver
Gelukkig zijn er 'ook positieve zaken die de autoverkoop beïnvloeden', zegt Dickmann. "Zoals de grote visvijver die er is in de vervangingsvraag van nieuwe auto's. Veel nieuwe auto's worden verkocht door mensen die al een nieuwe auto hebben. Die auto is over het algemeen vier of vijf jaar geleden aangeschaft. Toen zijn er relatief veel nieuwe auto's verkocht."

De vraag is of er een direct verband is tussen een stijgende autoverkoop en een verbeterd consumentenvertrouwen. Is dat ook het geval? José Bloemer, hoogleraar consumentengedrag aan de Radboud Universiteit: "Er is zeker een verband te bespeuren. Ik verwacht dat er meer duurzame consumptiegoederen worden verkocht zodra het consumentenvertrouwen omhoog gaat. Dan worden er dus ook meer auto's worden verkocht. Nou heb ik geen glazen bol, maar ik heb nog niet het volste vertrouwen dat het consumentenvertrouwen binnen afzienbare tijd weer omhoog gaat. Het staat nog altijd verschrikkelijk laag."

Lastig jaar
Wouter Karssen van BNR's Nationale Autoshow ziet ook lichtpuntjes voor de branche. Toch heeft ook hij zo z'n twijfels: "Wat je ook wel ziet, en dat maakt het zo moeilijk te voorspellen, is dat veel van de leasemaatschappijen of bedrijven die zelf auto's verkopen, denken van 'Het is toch een beetje een lastig jaar, we gaan toch maar een jaartje langer in deze auto rijden'. Daardoor krijg je die rare effecten, zeker in combinatie met het besteedbaar inkomen."

AutoNationale AutoshowVerkoop
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Klassiekers moeten over op eFuel

Flinke stijging auto-inbraken

'Meer geld nodig voor spoorambities'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zaterdag, dag 87

Lucht- en raketverdediging cruciaal bij handhaven artikel 5 van de NAVO

De terugblik op 2 jaar Coronapandemie van Diederik Gommers. Deel 1

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden