Kosten deelname AutoRAI gehalveerd
De kosten om deel te nemen aan de AutoRAI van volgend jaar waren al flink gedaald. Autofabrikanten maken deelname aan de autobeurs vooral zelf te duur.
Dat zegt Joost 't Hooft, beursmanager van de AutoRAI, in de BNR Nationale Autoshow. Hij maakte eerder deze week bekend dat de AutoRAI, het tweejaarlijkse autofeest in de RAI Amsterdam, volgend jaar niet doorgaat.
Te duur
Autofabrikanten zouden een stand op de autobeurs 'te duur' vinden in deze tijden. Maar volgens 'T Hooft maken fabrikanten het vooral zelf te duur. "Ze hebben zelf een hele grote invloed op hoe duur ze het maken. Dit wordt vaak ingegeven door het Europese hoofdkantoor van een merk, omdat ze daar bepaalde eisen stellen aan een stand", zegt hij.
Kosten
Intussen doen er de wildste verhalen de ronde over de 'hoge' standprijzen op de AutoRAI. Daarbij worden bedragen tot twee miljoen euro genoemd. Onzin, aldus 'T Hooft. "Dat zijn bedragen uit 2007. We hebben kostenbesparende maatregelen genomen. Deelname kost nu tussen de 100.000 en één miljoen euro. De kosten waren dus al gehalveerd", vertelt hij.
Toekomst
'T Hooft zegt dat er momenteel gekeken wordt naar een 'gewijzigde opzet van het evenement'. Daarmee is de 2013-editie nog altijd niet 'helemaal van de baan'. Inmiddels hebben de autobladen Autoweek (Sanoma) en Auto-Visie (De Telegraaf) al afzonderlijk aangegeven om zelf een 'autofeest' te organiseren. "Ik wens ze daarbij veel succes. Ik denk dat het moeilijk wordt om zoiets te organiseren."
Luister hierboven naar het hele interview met Joost 't Hooft, beursmanager van de AutoRAI.

De Nationale Autoshow
Al het nieuws over auto's en mobiliteit, met Meindert Schut en Wouter Karssen (Autoblog.nl). Elke vrijdag live om 15:00 uur, en altijd on demand als podcast.