BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Van Enschede naar Zuid-Frankrijk op 1 liter benzine

  • Anne-Greet Haars
donderdag 10 mei 2012, 15:10 Update: donderdag 10 mei 2012, 16:45
Fragment | BNR's Harmen van der Veen in gesprek met de chauffeur en één van de bouwers van de zuinige auto

De zuinigste auto van de wereld is gebouwd in Enschede, althans dat beweren werktuigbouwkunde studenten van de Universiteit Twente en ze gaan het bewijzen ook.

Op Hemelvaartsdag willen ze met een zelfgebouwde duurzame auto, die één op duizend rijdt, de Shell Eco-Marathon winnen in Rotterdam. Aan die wedstrijd doen nog 200 andere zuinige auto's aan mee.

Vandaag werd de auto onthuld voor het publiek en verslaggever Harmen van der Veen was erbij. De chauffeur weegt 62 kilo en is de lichtste van het stel. Hij is 1,70 meter lang en als je groter bent dan pas je niet in de auto.

Super licht
"De carrosserie is gebouwd van koolstofvezel. Voor het grootste deel is die twee lagen dik en op de plek waar nodig is 'ie verstevigd met een laagje kurk; dat zorgt voor wat dikte en zekerheid. Het is haast niet mogelijk om de auto lichter te maken", vertelt Pjotr Kerssens, één van de bouwers.

"De auto is beter dan van de concurrenten omdat hij licht is geconstrueerd. Voor de aandrijving hebben we gezorgd dat alls gecontroleerd en gemeten kan worden. Met dat soort maatregelen kunnen we veel besparen."

Remenergie
Zo kan je met de auto ook goed de remenergie terug winnen. "Tijdens de race is het verplicht dat je elk ronde een keer stopt en weer start. Stoppen is het weghalen van energie uit de auto; als je die energie kan vasthouden en kan hergebruiken, dan rij je een stuk efficiënter", legt Kerssens uit.

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Miljarden extra coronasteun

VS sluit weer aan bij Parijs Klimaatakkoord

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Macht en tegenmacht

Debat tot laat in de avond over avondklok

21 januari | Kredietbereidheid banken blijkt beperkt

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

Opinie | Het coronabeleid schopt de manier van denken in de war

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play