Rij-impressie | Opel Cascada
Het was lang wachten op een nieuwe cabriolet van Opel. En met de Cascada gooien de Duitsers het gelijk over een andere boeg. BNR's Noud Broekhof reed met de wagen.
We testen de Cascada in de bergen rond Monaco. De steile, bochtige weggetjes leiden ons naar de top van de Col de la Madone de Gorbio (925m), waar het ijs nog altijd smelt en waar een steenbok (die gewoon midden op de weg staat) zich werkelijk niks aantrekt van een stoet Cascada’s. De tijd lijkt hier stil te staan.
Turbo
Wellicht is dit niet direct het terrein waar je een vierzits cabriolet van Opel zou verwachten. Toch kan deze auto het makkelijk hebben. Het is namelijk een uitstekende cruiser. Een auto die rijden zonder dak leuk maakt. En dat mede dankzij de gloednieuwe 1.6 Turbo (170pk), die - voor Opel-begrippen - echt prima prestaties levert.
Uniek
Opel zet stappen, dat merk je aan alles. En na de Mokka en de Adam, staat hier wederom een interessante wagen. De Cascada bekleedt volgens Opel een ‘unieke positie’. Hij is namelijk veel langer dan een Audi A5 Cabriolet, net iets korter dan de open Mercedes E-Klasse, maar de prijs (vanaf 34.395 euro) benadert eerder die van een A3 Cabrio.
Premium
En zo probeert Opel zich dus tussen de premium cabrio's te knokken. Qua uitstraling kan-ie die strijd misschien wel aan, maar de afwerking van de auto benadert de concurrentie nog lang niet. En dat is op zich geen schande. Opel tracht, met een aantal features, toch het premium gevoel te creëren. Maar veel is optioneel en dat voel je dus in je portemonnee.
Softtop
Bij Opel hebben ze deze keer overigens gekozen voor een softtop. Daarmee nemen ze afscheid van de hardtop, die Cascada’s voorganger (Astra TwinTop) wel had. Die keuze is geslaagd. De vloeiende lijnen van de auto zijn nu beter zichtbaar. Ook het gewicht van de constructie nam af (-65%), waardoor je nu binnen 17 seconden met je gezicht in de zon zit.
DNA
Binnenin bespeuren we wederom het bekende Opel-DNA. Ietwat druk, vooral door de vele knoppen op de middenconsole. Gelukkig is er in het interieur wel plaats voor lekker veel leer. Op de achterbank kun je overigens nauwelijks zitten. Er is voldoende ruimte in de kofferbak: 280 liter (kap open) en 380 liter (kap dicht).
PLUS
Fijne cruiser, nieuwe motorisering, fraai design
MIN
Zware auto (1600kg), minder in het bochtenwerk