BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Kamer op de bres voor Nederlandse oldtimers

  • Arjan Meesterburrie
maandag 18 juni 2012, 8:31
PvdA-kamerlid Attje Kuiken: "Ik zie niet in waarom we juist deze auto's moeten treffen, want oldtimers zijn vaak in handen van knutselaars met heel veel liefde voor hun auto"

De Tweede Kamer is tegen het Europese plan om oldtimers elk jaar te laten keuren. Oude auto's moeten nu één keer in de twee jaar naar de APK, maar tot onvrede van de kamer wil de EU dat veranderen.

Strengere controles op oldtimers dragen op geen enkele manier bij aan de verkeersveiligheid, zegt PvdA-kamerlid Attje Kuiken op BNR: "Ik vind niet dat Europa het nodig moet maken om de eisen omhoog te schroeven, je jaagt mensen onnodig op kosten en volgens mij verbeter je daarmee de veiligheid niet [...] Er zijn nog heel veel verkeersslachtoffers, maar die ontstaan juist uit andere situaties en niet omdat er een gebrek is aan de kwaliteit van de auto's."

Streng Europees regime
Europa wil jaarlijkse apk-keuringen verplichten voor auto's van 7 jaar of ouder of vanaf een bepaalde kilometerstand, zo blijkt uit uitgelekte plannen. In Nederland moeten benzine-auto's die na 1995 de weg zijn opgegaan voor het eerst na vier jaar worden gekeurd. Daarna moeten ze twee keer na twee jaar en vervolgens elk jaar. Oudere auto's moeten voor het eerst na drie jaar voor een apk, daarna elk jaar. Dat regime geldt ook voor auto's van na 1995 die op gas of diesel rijden

Kamerbrede kritiek
PvdA-kamerlid Kuiken vindt dat Europa Nederlandse oldtime-bezitters met rust moet laten: "Ik zie niet in waarom we juist deze auto's moeten treffen, want oldtimers zijn vaak in handen van knutselaars met heel veel liefde voor hun auto, dus die zullen de auto goed onderhouden."

Ook VVD, CDA en D66 reageren sceptisch. Volgens Tweede Kamerlid Charlie Aptroot van de VVD is dit plan ingeschoten door lobbyisten en zorgt het alleen maar voor meer regels en kosten. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe zou de frequentie van de keuring liever verlagen dan verhogen: "Voor Nederland is dit echt niet nodig. Mensen nemen zelf de verantwoordelijkheid voor het onderhoud van hun auto''

Kamerlid Kees Verhoeven van D66 noemt het begrijpelijk dat Europees naar een oplossing wordt gezocht, nu door de open grenzen auto's uit alle landen door Europa rijden. "Maar het is zeer de vraag of vaker controleren via een jaarlijkse keuring echt meer veiligheid oplevert.''

Europarlementariërs aan zet
Om het plan tegen te houden is in eerste instantie het Europees Parlement aan zet, zegt Kuiken tegen BNR: "Het ligt natuurlijk in Europa [...] We zullen het er met onze europarlementariërs over hebben. Nederlandse politieke partijen zijn in elk geval vrij eenduidig dat we deze lastenverwaringen - want daar gaat het eigenlijk over - niet voor onze Nederlanders willen." VVD-kamerlid Charlie Aptroot zou liever iets doen aan de duizenden oude, vervuilende auto's die jaarlijks naar Nederland komen vanuit het buitenland: "Die ouderwetse diesels moeten we aan de grens kunnen weigeren, maar dat mag niet van Europa'', stelt hij.

Klik hier voor de reactie van de Duitse ANWB. Die is ook tegen een jaarlijkse APK

APKBNR Nationale AutoshowoldtimerVerkeersveiligheid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Rijkswaterstaat flink in de weer met strooizout

Leeftijd Nederlands wagenpark verder gestegen

Auto-Update | BMW schaalt EV-productie op

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | De roze bril van het IMF

'Zorg voor kwetsbare ouderen en chronisch zieken steeds gecompliceerder'

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

Biden moet schijnheilige big tech-bedrijven flink aanpakken

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play