De Nationale Autoshow7 dec '11 14:31

Rij-impressie | Audi A4 1.8 TFSI [slideshow]

Auteur: Noud Broekhof

Met de vernieuwde A4 gaat Audi de strijd aan met de nieuwe 3-serie van BMW. Redacteur Noud Broekhof van de BNR Nationale Autoshow testte de wagen in Portugal.

Zuinig, het woord viel veelvuldig tijdens de persconferentie van de vernieuwde A4 in het Portugese Cascais. Mark Ogertschnig, scheidend PR-manager van Audi Nederland, twitterde zijn vingers zowat blauw om het aan iedereen te laten weten.

Toegegeven, op het eerste oog liegen de cijfers niet. De nieuwe 1.8 TFSI is, als we de Duitsers mogen geloven, 19% zuiniger dan zijn voorganger en valt daarmee in de 20% bijtellingscategorie. De zakelijke rijder zal ongetwijfeld in z’n nopjes zijn.

Subtiele facelift

Van een afstandje lijkt er echter niet bijster veel aan de achtste generatie van de A4 verandert. En dat klopt. Wij spreken dan ook liever van een 'subtiele facelift', de auto oogt nu net iets sportiever dan z’n voorgangers.

Naast nieuwe LED’s (voor en achter) is ook de motorkap aangepast en zijn de hoeken van de grille wat scherper gelijnd. Ook de voorbumper is afgeslankt. Daar is trouwens een mooi, nieuw detail in verstopt: luchtinlaten met daarin rechthoekige mistlampen, fraai.

Rijplezier

We gaan op pad met een witte 1.8 TFSI, een viercilinder benzinemotor met 170pk en foeilelijke velgen (gelukkig optioneel). Wil je trouwens meer power, en dat zou zo maar eens kunnen, dan heb je nog de 2.0 quattro (210pk). Voor de dieselfans onder ons zijn er ook nog TDI’s, waarbij de 2.0 (177pk) zeker een aanrader is.  

Op de bochtige en heuvelachtige wegen langs de Portugese kust redden we ons echter prima met het ‘kleinere’ benzineblok. De wegligging is fijn. Ondanks het natte wegdek, ja het regende helaas, nemen we bochten moeiteloos met de nodige snelheid en dat zorgt toch wel voor het nodige rijplezier.

De handgeschakelde zesversnellingsbak is wat aan de stugge kant, maar je went eraan. Je kunt er lekker mee accelereren. Er is zeker voldoende vermogen aan boord.

Helaas klinkt het geluid van de motor dan weer niet echt opwindend. Wat dat betreft is de 333pk sterke S4 veel spannender. Een pornorode nog wel met niet minder dan vier uitlaten, aanradertje.

Verbruik

Tijd om ook eens naar dat ‘lagere’ verbruik te kijken, want hoe je het wendt of keert Audi zet daar hoog op in met deze 1.8 TFSI. Het boekje vertelt ons: 5,6 liter op 100 kilometer. Dat zou best eens kunnen, maar tijdens onze testrit blijven we steken op 6,1 liter. Het verschil valt alleszins mee.

Interieur

Het interieur van de nieuwe A4 is zakelijk, zoals we dat eigenlijk wel gewend zijn van Audi. We hebben overigens een walnut brown-uitvoering meegekregen en ja dat is best stijlvol. Wat in het oog springt, zijn de ‘zilveren’ randen die in het hele dashboard terugkeren. Je moet er maar net van houden.

Het leren sportstuur (optioneel) voelt prettig aan; de stoelen iets minder, het is een harde zit. Qua ruimte hoor je ons absoluut niet klagen. Voor een gezin (met twee kinderen) is deze auto een prima optie. Achterin kan zelfs ik, ondanks mijn absurde 1 meter en 94 centimeter, goed vertoeven.

Eindconclusie

Audi wil met deze A4 concurreren met de nieuwe BMW 3-serie en de Mercedes-Benz C-klasse. Geen gemakkelijke opdracht. Maar met de fiscaal aantrekkelijke 1.8 TFSI is zeker winst te behalen in het segment. Bovendien is het een prettige auto om in te rijden en ook nog eens mooi afgewerkt van binnen. 

Eind januari komt de A4 in Duitsland op de markt. Vanaf februari staat hij ook in de Nederlandse showrooms.

Audi A4 1.8 TFSI (limousine)

PLUSpunt: rijdynamiek

MINpunt: motorgeluid niet echt opwindend

0-100: 8.1sec

Cilinders: vier

Prijs: 34.670 euro

PK’s: 170

Verbruik: 5,6 liter op 100 kilometer

Uitvoeringen: drie (limousine, avant en allroad quattro, S-model)

Gerelateerde artikelen