De Nationale Autoshow25 apr '12 17:42Aangepast op 27 apr '12 10:42

Rij-impressie | Porsche Panamera GTS [slideshow]

Auteur: Lars Welbers

Porsche introduceerde onlangs de Panamera GTS. Hiermee zeggen ze de ideale combinatie te hebben gevonden tussen comfort en sportiviteit. Redacteur Lars Welbers ging een weekend met een rood exemplaar, de eerste in Nederland, op pad.

Porsche positioneert de Panamera GTS tussen de 4S en de Turbo in. Meer vermogen en sportiviteit dan een 4S, maar niet zo krachtig als de Turbo.

Exterieur en interieur
Aan de buitenkant onderscheidt de GTS zich van de andere Panamera-varianten dankzij veel zwarte accenten zoals de bumperlip, diffuser, side skirts, uitlaten en de behuizing van de koplampen. In het interieur hangt een uiterst sportieve sfeer doordat Porsche veel gebruik heeft gemaakt van alcantara, koolstofvezel en leer.

Binnenin voelt alles kwalitatief goed aan en krijg je een enorm ruim gevoel – de auto is tenslotte ook enorm. Achterin bevindt zich geen achterbank, maar twee (sport)stoelen die de achterpassagiers een goede zit bieden. Over de beenruimte ook geen enkele klacht.

Prestaties
De GTS heeft een 4,8 liter V8 motor onder de kap met 430 pk en 520 Nm koppel – 30 pk meer dan de 4S, 70 minder dan de Turbo.  De 0 naar 100 km/u sprint legt hij af in 4,5 seconde (niet slecht voor een ruim 2 ton zware kolos) en zijn topsnelheid bedraagt 288 km/u.

Zoals gezegd weegt de Panamera GTS ruim 2 ton (2.480 kilo om precies te zijn), en zijn de prestaties daarom hartstikke knap. De GTS voelt tijdens normaal rijden redelijk zwaar aan, al gaat het sturen erg licht, maar wel met veel gevoel. Echter in de Sport+ stand verdwijnt dit zwaarlijvige gevoel volledig en voelt hij aan als een scherpe sportwagen. Ook het instelbare onderstel en de bredere spoorbreedte dragen hieraan bij.

Sport+
In deze stand verandert de auto echt aanzienlijk. Zo blijft hij hoog in zijn toeren hangen, staan de instelbare dempers op z’n hardst en gaat het schakelen snel en lekker agressief. Hier laat de GTS zijn uiterst sportieve aard zien, heerlijk. Zoals het een echte Porsche betaamd!

Comfort
Al die sportiviteit kan echter ook worden uitgeschakeld door simpelweg te drukken op een paar knopjes die zich op de (flink bezaaide) middenconsole bevinden. Hier komt de kracht van de Panamera GTS naar boven. Na het drukken op deze knopjes verandert de GTS in een luxe, stille en comfortabele cruiser zoals we de Panamera al kenden.

Geluid
Oh ja, en dan nog het geluid. Man man man, wat een geluid maakt de Panamera GTS. Een heerlijk moddervet V8-geluid dat af en toe lijkt op die van een Amerikaanse muscle car. Ook op de middenconsole bevind zich een knopje waarmee je het geluid kan beïnvloeden. Simpelweg een stille, of een luide stand.

De 3 dagen dat ik deze auto reed stond de uitlaat altijd in zijn luide stand, daarmee heb ik eigenlijk wel genoeg gezegd.

Conslusie
De Panamera GTS is eigenlijk perfect, het is een auto met twee gezichten, een alleskunner. Het is ongetwijfeld een échte Porsche, maar meegeven aan je vrouw is ook geen enkel probleem. Geen minpunten dus? Nee eigenlijk niet, zo goed is deze GTS. Alleen z’n omvang blijft soms wat onhandig. Zoals ik zelf heb kunnen ervaren in een zeer krappe woonwijk ergens in Uithoorn. Een traumatische ervaring zodra je beseft dat je in een auto zit van bijna 200.000 euro incl. opties...

Porsche Panamera GTS

PLUSpunten: heerlijk sportief, alleskunner, geluid

MINpunten: omvang soms onhandig, dure opties

Gerelateerde artikelen