De Nationale Autoshow7 sep '12 18:41

Rij-impressie | Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110

Auteur: Lars Welbers

De Renault Mégane was met bijna 1.900 stuks het meest populaire model in augustus, met de Volkswagen Polo (bijna 1.500) en Up (circa 1.350) op gepaste afstand. Toyota verkocht ruim 1.200 stuks van de Yaris en meer dan 1.100 van de Prius Plus.

Daarnaast heeft Renault nieuwe super-zuinige diesel- en benzinemotoren geïntroduceerd, reden genoeg dus om er een stukje mee te gaan rijden.

Motor
Wij reden in een Mégane met de 1.5-liter dieselmotor met 110 pk. Deze zelfde motor is ook beschikbaar met 130 pk. Je zou in eerste instantie denken dat 110 pk nogal weinig is voor een redelijk grote station als de Mégane (totale lengte maar liefst 4,56 meter), maar de motor blijkt genoeg potentie te hebben. Dankzij de 260 Nm koppel pakt hij al lekker vroeg op onderin de toeren. Een snelheidsmonster is het absoluut niet, maar je kunt prima en redelijk vlot met het verkeer meekomen zonder het gevoel te hebben dat je vermogen te kort komt.

Natuurlijk ook beklangrijk: het verbruik. Gemiddeld behaalde we 4,7 liter/100km, oftewel een dikke 1:20. En dit met vlot rijgedrag.

Verder is de motor redelijk soepel en is het redelijk stil in het interieur. Zo soepel als bijvoorbeeld de nieuwe 1.4 turbo-benzinemotor van Renault is hij echter niet.

Onderstel
Wat de overige techniek betreft heeft Renault ook erg haar best gedaan op het onderstel. De auto stuurt minder 'Frans' dan je verwacht en ligt strakker op de weg dan voorheen, de 17-inch wielen op onze testauto dragen daar misschien ook aan bij. Verwacht overigens geen sportief weggedrag, daar is de Renault gewoonweg nog te comfortabel en soft voor. Ondanks de scherpere besturing en een stugger onderstel behoudt de Mégane zijn hoge comfort-niveau.

Interieur
Binnenin is er weinig nieuws onder de zon. Alles is netjes afgewerkt en de zitpositie is prima. Dit is nog steeds niet op Duits-niveau, maar wel beter dan voorheen. Onze testauto was afgeladen met opties. Zo hadden we lederen bekleding met verwarmbare stoelen, TomTom navigatie, panorama-dak, Bose geluidsinstallatie en ga zo maar door... Wat opviel was dat vele optionele extra's een bescheiden meerprijs kennen. Kijk, dat doen de Fransen dan wel weer goed t.o.v. de Duitsers!

Nog een kleine tip overigens voor Renault: een digitale snelheidsmeter kan écht niet meer, en is daarnaast rommelig aangezien de andere klokken wel analoog zijn.

Conslusie
Al met al een prima auto dus die Mégane Estate. Hij is ruim, praktisch, betaalbaar, zuinig en steekt prima in elkaar. De prijzen beginnen bij 20.990 euro en met deze zuinige motoren valt hij ook nog eens in de lage bijtellingsklasse.

Gerelateerde artikelen