BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Rij-impressie | Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110

  • Lars Welbers
vrijdag 7 september 2012, 18:41

De Renault Mégane was met bijna 1.900 stuks het meest populaire model in augustus, met de Volkswagen Polo (bijna 1.500) en Up (circa 1.350) op gepaste afstand. Toyota verkocht ruim 1.200 stuks van de Yaris en meer dan 1.100 van de Prius Plus.

Daarnaast heeft Renault nieuwe super-zuinige diesel- en benzinemotoren geïntroduceerd, reden genoeg dus om er een stukje mee te gaan rijden.

Motor
Wij reden in een Mégane met de 1.5-liter dieselmotor met 110 pk. Deze zelfde motor is ook beschikbaar met 130 pk. Je zou in eerste instantie denken dat 110 pk nogal weinig is voor een redelijk grote station als de Mégane (totale lengte maar liefst 4,56 meter), maar de motor blijkt genoeg potentie te hebben. Dankzij de 260 Nm koppel pakt hij al lekker vroeg op onderin de toeren. Een snelheidsmonster is het absoluut niet, maar je kunt prima en redelijk vlot met het verkeer meekomen zonder het gevoel te hebben dat je vermogen te kort komt.

Natuurlijk ook beklangrijk: het verbruik. Gemiddeld behaalde we 4,7 liter/100km, oftewel een dikke 1:20. En dit met vlot rijgedrag.

Verder is de motor redelijk soepel en is het redelijk stil in het interieur. Zo soepel als bijvoorbeeld de nieuwe 1.4 turbo-benzinemotor van Renault is hij echter niet.

Onderstel
Wat de overige techniek betreft heeft Renault ook erg haar best gedaan op het onderstel. De auto stuurt minder 'Frans' dan je verwacht en ligt strakker op de weg dan voorheen, de 17-inch wielen op onze testauto dragen daar misschien ook aan bij. Verwacht overigens geen sportief weggedrag, daar is de Renault gewoonweg nog te comfortabel en soft voor. Ondanks de scherpere besturing en een stugger onderstel behoudt de Mégane zijn hoge comfort-niveau.

Interieur
Binnenin is er weinig nieuws onder de zon. Alles is netjes afgewerkt en de zitpositie is prima. Dit is nog steeds niet op Duits-niveau, maar wel beter dan voorheen. Onze testauto was afgeladen met opties. Zo hadden we lederen bekleding met verwarmbare stoelen, TomTom navigatie, panorama-dak, Bose geluidsinstallatie en ga zo maar door... Wat opviel was dat vele optionele extra's een bescheiden meerprijs kennen. Kijk, dat doen de Fransen dan wel weer goed t.o.v. de Duitsers!

Nog een kleine tip overigens voor Renault: een digitale snelheidsmeter kan écht niet meer, en is daarnaast rommelig aangezien de andere klokken wel analoog zijn.

Conslusie
Al met al een prima auto dus die Mégane Estate. Hij is ruim, praktisch, betaalbaar, zuinig en steekt prima in elkaar. De prijzen beginnen bij 20.990 euro en met deze zuinige motoren valt hij ook nog eens in de lage bijtellingsklasse.

AutoBNRDieselestateLarsMeganeNationale AutoshowRenaultrij-impressierijtestWelbers
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

S4E164: Autoindustrie ziet pips, want er zijn geen chips

Auto-Update | Stellantis moet gaan 'stralen'

Het afscheid van Joop Donkervoort

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Debat tot laat in de avond over avondklok

Opinie | Macht en tegenmacht

21 januari | Kredietbereidheid banken blijkt beperkt

Dit moet je echt weten voor de volgende stap in je loopbaan

Gratie voor ingenieur die bedrijfsgeheimen Waymo stal

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play