BMW bevestigt: Mini's in Born
BMW heeft maandag bevestigd dat het Mini's wil laten maken bij NedCar in Born. De Duitse autofabrikant beschouwt Born als een 'satelliet' voor de fabrieken van de Mini in Engeland.
BMW is met NedCar hierover in gesprek, valt te lezen in het persbericht van BMW. Oxford blijft het centrum waar de Mini's gemaakt worden, NedCar wordt nevenvestiging. Dit omdat Born in Europa relatief dichtbij Engeland ligt. Hoeveel Mini's BMW in Born wil laten bouwen, is nog niet bekend.
BNR kreeg vorige week vrijdag documenten in handen waaruit op te maken viel dat NedCar in 2014 start met de productie van Mini's voor BMW. Het contract heeft een looptijd tot 2020, meldde een bij het onderhandelingsproces betrokken bron aan BNR.
Doorstart
De1.500 huidige medewerkers van NedCar zijn betrokken bij de doorstart. De komende twee jaar zullen ze in de ww 70 procent van hun huidige salaris ontvangen. In de tussentijd krijgen ze een fabriekstraining, voordat ze in 2014 weer volwaardig in dienst treden bij het bedrijf.
Los van de ambities in Born werd vandaag bekend dat BMW de komende drie jaar nog eens 315 miljoen euro investeert in zijn Britse Mini-fabrieken. De investeringen gaan naar de zogenoemde Britse Mini-driehoek: een productievestiging in Oxford, een persfabriek in Swindon en een motorenfabriek in Hams Hall, bij Birmingham. In totaal gaat het om 5.500 banen.
Capaciteit
Het grote nieuws is volgens Meindert Schut van BNR's Nationale Autoshow dat BMW zó succesvol is dat ze in Oxford aan het einde van hun capaciteit zitten. "Ze kunnen waarschijnlijk gewoon de vraag niet aan en zien voor de toekomst kennelijk heel veel mogelijkheden voor dit model, waardoor ze extra capaciteit nodig hebben. En Born ligt dat redelijk dicht bij Engeland, is dan het verhaal."
NedCar profiteert nadrukkelijk van de voorspoed bij BMW. Hoewel Oxford volgens een persverklaring van BMW the home and heart blijft van de Mini-productie zullen ook in Born 60.000 tot 90.000 Mini's per jaar geproduceerd gaan worden. Vorig jaar werden wereldwijd rond de 280.000 Mini's verkocht, in diverse modellen.
Fiscale regels
Dat heeft ook te maken met gunstige fiscale regels. En daar zit nog de grootste onzekerheid voor NedCar. Ook het advies van de Commissie van Wijzen gaat niet veel verder dan dat er een contract tot 2020 is. "Voor NedCar is dat niet helemaal voldoende. Er moeten eigenlijk meer merken bijkomen. NedCar wordt dan eigenlijk een onafhankelijke autobouwer die voor meerdere merken modellen kan bouwen."
De productie van Mini's begint bovendien pas in november 2014. En dat maakt de perspectieven voor NedCar nog enigszins onzeker, meent Schut. "Als de verkopen om wat voor reden dan ook tegen die tijd zijn ingestort, is die capaciteit in Born misschien wel helemaal niet meer nodig. Dus waar ik heel benieuwd naar ben: heeft BMW een ontsnappingsclausule uit dat contract met NedCar?"