Met superlichte elektrische raceauto richting WK-titel
Met een elektrische racewagen die sneller optrekt dan een Ferrari willen de studenten in Delft hun wereldkampioenschap verdedigen. Vandaag presenteerde het DUT-team van de Technische Universiteit Delft hun nieuwe lichtgewicht op de Markt in Delft.
Een bijna geluidloze elektrische racewagen. De bestuurder van de auto, Erik van den Berg, legt uit wat de auto zo bijzonder maakt. “Hij is super licht, weegt maar 144 kilo. De auto is volledig elektrisch en is aangedreven op alle vier de wielen en hij heeft superveel vermogen. Hij kan van 0 naar 100 in drie seconden. Meer dan genoeg om een Ferrari bij een stoplichtrace te verslaan."
Vorig jaar won het team twee competities waar het aan meedeed. En die auto was vooral een betrouwbare auto. In vergelijking tot de nieuwe auto is er een aantal dingen veranderd. Veranderingen waarmee het team een nieuwe stap wil zetten. De auto heeft vierwielaandrijving en is een stuk lichter dan de vorige wagen. "Al die dingen gecombineerd zorgt er voor dat deze auto echt een heel stuk sneller zal zijn dan de voorgaande auto waarmee we al zo goed presteerden."
Zwakke punten
Maar de auto heeft ook nog wat zwakke punten. "Er zijn nog een paar kleine elektronicadingen waardoor de auto af en toe wat minder vermogen heeft. We zijn sowieso nu rustig de auto wat zwaarder aan het belasten. Want hij rijdt nog maar een weekje. We zijn alle systemen nu rustig aan het checken. We verwachten we dat op de competitie klaar zullen zijn om iedereen te verslaan."
Max Wink de teammanager van DUT Racing denkt dat lichtgewicht voertuigen de toekomst van de automobiliteit zijn. De ingenieurs van team worden dan ook nauwgezet gevolgd door de industrie.
"Het is wel grappig dat veel van de mensen die bij ons project zitten in de Formule 1 komen of bij Audi of Volkswagen gaan werken. Dan zijn de ingangen net wat makkelijker. Want je hebt al ideeën over de autotechniek. De competitie waar we in zitten wordt ook gesponsord door bedrijven als Bosch, een van de grootste elektronicafabrieken ter wereld. Zij vinden het natuurlijk allemaal interessant dat die ingenieurs bezig zijn met zoiets als DUT-racing."