De Nationale Autoshow15 jun '11 18:29Aangepast op 15 jun '11 21:17

AutoUpdate: onduidelijkheid over deal GM-Opel

Auteur: Noud Broekhof

De medewerkers van Opel begrijpen er niets meer van. Kwam vorige week het bericht naar buiten dat GM alsnog van plan was om het Duitse merk te verkopen, deze week zegt GM-baas Dan Akerson dat er helemaal nog geen gesprekken worden gevoerd over de verkoop van Opel.

Dat meldt het Duitse Handelsblatt. Opel is volgens Akerson nog steeds heel belangrijk voor General Motors, vooral als het gaat om de ontwikkeling van nieuwe technieken. Toch lijkt het erop dat Opel geen toekomst heeft binnen het GM concern. Chevrolet moet namelijk het echte wereldmerk van GM worden en in die strategie past een sterk merk als Opel natuurlijk niet.

Redding Saab

Victor Muller heeft vorige week weer een flinke stap gezet richting de redding van Saab, maar deze week doet hij weer een stapje terug. Volgens de website SaabsUnited.com geeft de Europese Investeringsbank geen toestemming voor de “sell and lease back” constructie voor het vastgoed van Saab. Muller wilde gebouwen van Saab verkopen aan voormalig aandeelhouder Vladimir Antonov. Het automerk zou de gebouwen, waaronder fabrieken, dan weer huren van diezelfde Antonov. Saab heeft het geld van deze deal hard nodig om op de korte termijn leveranciers te betalen. Muller spreekt nu met andere partijen om de “sell and lease back” constructie alsnog voor elkaar te krijgen.

Maybach

Een merk dat nog verder op het randje van de afgrond staat is Maybach. Eigenaar Daimler beslist op 1 juli of het verder wil met het slappe aftreksel van een Rolls Royce. Er zijn twee mogelijkheden. Of Daimler gaat samen met Aston Martin een nieuwe slee ontwikkelen of het merk wordt definitief opgeheven. Voor Aston Martin kan het een interessante deal zijn, omdat de Britten graag de 12 cilinders en de 7 traps automaten van Mercedes, ook van Daimler, wil gebruiken. Daimler heeft overigens al wel een nieuwe Maybach concept klaar staan. Als de deal met Aston Martin rond komt, dan wordt die in op de Autoshow van Frankfurt getoond.

Twitterverkoop

Een auto bestellen via internet kon al, maar Audi heeft daar nu een nieuwe dimensie aan toegevoegd, namelijk via Twitter. Om kennis te maken met de Audi Q3 hoef je niet meer naar de dealer, maar volstaat het om @AudiQ3ontour te volgen via twitter. Als je het bericht “Stuur de #AudiQ3ontour bij mij langs + je plaatsnaam…en vervolgens komt er een mobiele showroom bij je langs. Een grote reclamestunt natuurlijk, maar wel leuk bedacht.

Gerelateerde artikelen