BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
De Nationale Autoshow

Tijd dringt voor Saab

  • Harmen Simon Teunis
dinsdag 26 april 2011, 18:13

De toekomst van het roemruchte Zweedse automerk Saab hangt wederom aan een zijden draadje. Door geldproblemen ligt de productie bij de dochteronderneming van het Nederlandse Spyker Cars al weken stil. Het paasweekeinde bracht een wederopstanding niet dichterbij.

"De tijd dringt voor Saab", stelde analist Martin Crum van AEK Research. "Hoe langer de productiestop duurt, hoe moeilijker het wordt. De vaste kosten van het bedrijf lopen door, terwijl er geen auto's worden gemaakt. Daarbij kunnen leveranciers niet eeuwig wachten. Als daar mensen worden ontslagen omdat de orders van Saab uitblijven, wordt het nog moeilijker om straks de productie weer op te starten." Hoeveel tijd Saab nog rest voordat het doek valt, kon Crum niet inschatten. "Maar ze staan er niet florissant voor."

Woensdag moeten ruim 3400 personeelsleden van Saab naar de fabriek in het Zweedse Trollhättan komen voor belangrijke informatie, zo lieten Saab-medewerkers dinsdag weten. Saab wilde niets zeggen over de inhoud van die bijeenkomst.

Al een maand geen auto meer van de band

Omdat het bedrijf zijn leveranciers niet kan betalen, wordt er al sinds het begin van deze maand geen auto meer gefabriceerd in Trollhättan. De redding moet komen van de Russische investeerder Vladimir Antonov, de geldschieter van Spykereigenaar Victor Muller.

 Antonov heeft toegezegd de fabrieken en het vastgoed van Saab op te kopen om ze vervolgens aan het bedrijf te verhuren. Dat zou Saab voorzien van ruim 30 miljoen euro aan vers kapitaal. Maar strenge eisen van de Europese Investeringsbank (EIB) gooiden de afgelopen dagen roet in het eten.

Centrale rol voor EIB

De EIB speelt een centrale rol in het Saab-avontuur van Spyker. De Europese bank maakte de overname van het zieltogende Zweedse bedrijf door de veel kleinere sportwagenfabrikant vorig jaar mogelijk met een noodkrediet van 400 miljoen euro. De bank zou een groot deel van dat geld echter op korte termijn terug willen zodra het reddingsplan van Antonov wordt uitgevoerd. "Dat kan Spyker niet aan", concludeerde Crum.

Slepende problemen Saab

De stilgevallen productie van de afgelopen maand voegt een nieuw hoofdstuk toe aan de al jarenlang slepende problemen van Saab. Het autobedrijf dat in de jaren tachtig furore maakte met de Saab 900 lijdt al twee decennia een kwijnend bestaan. In 1990 kocht de Amerikaanse autoreus General Motors (GM) het bedrijf, om het vervolgens naar eigen zeggen jarenlang kunstmatig in leven te houden. Saab leverde GM nooit winst op.

Victor Muller

Victor Muller verloste GM, dat zelf op de rand van een faillissement stond, vorig jaar van het ongelukkige huwelijk. Hij kondigde nieuwe modellen aan, die het imago van Saab als originele autobouwer weer nieuw leven in zouden blazen. In 2012 zou het bedrijf ook weer winstgevend zijn, voorspelde hij. Door de geldproblemen van de laatste weken lijken die doelen verder weg dan ooit.

Een eventueel faillissement hoeft volgens Crum echter niet het einde te betekenen van het Zweedse merk. "Saab blijft een klinkende naam, ik sluit een nieuwe verkoop niet uit."

SaabSpykerVictor MullerVladimir Antonov
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

De prijs van het succes van bitcoin

'Prik iedereen, daarna paspoort'

BNR Zakendoen Energiedebat #2: Duurzame warmte

Opinie | Het vingerhoedje is half vol

Postma in Amerika: Een Trumpiaans feestje in Florida

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play