RIJ IMPRESSIE Ford Galaxy
Er rijden nogal wat auto’s op de Nederlandse wegen die in de categorie ‘grote familie wagen’ vallen. Volkswagen heeft de Sharan, Seat heeft de Alhambra – en dat zijn in feite dezelfde auto’s. Toen de eerste versie van die auto’s op de markt kwam, was er NOG een die tot die familie behoorde. De Ford Galaxy.
De Seat en de Volkswagen zijn na 14 jaar eindelijk vernieuwd, de Ford Galaxy deed dat al iets eerder. Ford heeft de banden met het Volswagen concern losgelaten en heeft eigenhandig een grote MPV op de markt gezet. En het loslaten van Volkswagen heeft het merk goed gedaan, want als je het mij vraagt is de Galaxy een stuk mooier om te zien dan de Volkswagen en Seat.
Downsizen
En je weet, downzising is het toverwoord bij automakers tegenwoordig. Dus onder de kap van deze gigantische Galaxy ligt de hagelnieuwe 1,6 EcoBoost benzinemotor. Een kleine motor voor een grote auto dus. Dat zie je steeds vaker en dus ook bij Ford.
1,6 EcoBoost
Deze motor is eigenlijk het enige spannende aan deze auto. Maar ik kan niet anders zeggen dan dat het een heerlijke motor is. Aan niets merk je dat je te maken hebt met een klein blok. Fluisterstil, bijzonder krachtig en ook op hoge snelheden doet het blok meer dan goed z’n werk. Het verbruik ligt volgens het boekje op 7,2 liter per 100 km, maar ik kreeg het niet onder de 9 liter. Dat kan ook te maken hebben met de winterbanden die eronder liggen. Maar al met al is 9 op 100 km nog steeds keurig voor een auto van 1700 kilo. Vermogen is 160 pk, de top ligt op 200 km/u. Dit zelfde blok is trouwens ook leverbaar in de Mondeo en in de S-Max.
7-zitter
Ik zei het al, we hebben hier te maken met een echte familymover, met zitplaatsen voor 7 volwassenen. Vele malen goedkoper dan de Mercedes R klasse waar we onlangs mee reden, en meer ruimte voor de inzittenden. En toch moet ik daar een kleine kanttekening bij plaatsen, want wanneer je de derde zitrij opklapt, dan houd je echt een minuscule ruimte over voor wat bagage. En een veelgehoorde klacht van de inzittende op de derde zitrij tijdens deze testperiode is dat het deinen van de auto en het bochtenwerk zeer sterk merkbaar is daarachter. Niet fijn.
Kosten
Wij reden met de Titanium editie van de 1,6 ecoboost benzineversie, en die is standaard leverbaar vanaf 40 mille. Deze is flink volgehangen, waardoor het prijskaartje voor boven 53 mille uitkomt. Instappen kan vanaf 38 mille, eerste diesel is beschikbaar vanaf ruim 41 mille.
(Foto's: Ford)

De Nationale Autoshow
Al het nieuws over auto's en mobiliteit, met Meindert Schut en Wouter Karssen (Autoblog.nl). Elke vrijdag live om 15:00 uur, en altijd on demand als podcast.