De Nationale Autoshow21 feb '11 13:29

RIJ IMPRESSIE Jeep Grand Cherokee

Auteur: Jorn Lucas

Amerikanen laten hun streken heus niet varen door een crisisje meer of minder. En dus is de Jeep Grand Cherokee, nog zo Amerikaans als maar zijn kan. Ook nu het in Italiaanse handen is.

Die streken zijn er nog steeds in de bankenwereld, waar al weer lekker met bonussen wordt rondgestrooid. En ook in de wereld van de automobiel. Tuurlijk worden er leuke milieuvriendelijke auto’s gemaakt zoals de Chevy Volt, maar er blijft genoeg ruimte over voor het echte Amerikaanse spul.
Neem nou Jeep, een merk dat de slachting in de Amerikaanse autobranche gelukkig heeft overleefd. Fiat-Chrysler topman Marchionne heeft gelukkig ingezien dat deze grondlegger van de 4 wheel drives een leven na de crisis verdiende. Nog mooier is dat hij in al zijn wijsheid Jeep niet heeft gedwongen om nu maar kleine zuinige 4x4’s te gaan bouwen.
Nee hoor, het eerste model dat in een nieuw jasje uit de fabriek komt rollen is de Jeep Grand Cherokee. 3.6 liter V6 onder de motorkap, 284 pk en ruim 2-duizend kilo. En dat merk je. De sprint is in bijna 10 seconden nog verbazingwekkend snel en de top van 205 kilometer per uur mag er voor zo’n zwaar geval best zijn. Maar, je ontkomt niet aan het gevoel dat het een eeuwigheid duurt om een beetje de vaart er in te krijgen. Het is een lomp geval.
Daar is trouwens wel iets aan te doen. Naast een High en Low gearing voor het echte terreinwerk, heeft de Grand Cherokee naast de pook van de 5 traps automaat een keuzeknop. Met die knop kun je kiezen voor  5 verschillende standen voor het rijden in bijzondere situaties zoals sneeuw en modder, maar je kunt ook kiezen voor de SPORTstand. Deze als personenauto vermomde vrachtwagen reageert dan wat sneller dan normaal en is wat stugger in de bochten. Toch blijft hij, ondanks dat hij het onderstel met de Mercedes ML-klasse deelt, heel Amerikaans deinen op de snelweg, je moet er van houden.
Vooral aan de binnenkant is de Grand Cherokee flink opgeknapt. Het dashboard is niet eens zo gek veel anders geworden dan het vorige model, het middenconsole is zelfs opvallend hetzelfde gebleven, maar de materialen zijn van een veel hoger niveau. Had de vorige nog veel harde plastic elementen, de nieuwe versie is opvallend mooi afgewerkt met prettig leer en zachte kunststoffen.
Je moet wel over diepe zakken met veel geld beschikken. Niet eens zozeer voor de aanschaf. Die 75 duizend euro voor deze Overland-uitvoering overleeft u ongetwijfeld nog wel, maar de bezoekjes aan de pomp zijn minder plezierig. Volgens de boekjes doet hij ongeveer 1 op 9, maar zonder de auto echt op zijn staart te trappen kwam ik tijdens de test niet boven de 1 op 7 uit. Gelukkig komt er ook een diesel aan, zullen we maar zeggen.  

Gerelateerde artikelen