BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Petra Grijzen

Tv-reclame big business

  • Fleur de Bruijn
dinsdag 6 maart 2012, 16:41

Crisis of niet, vorig jaar is voor het eerst meer dan een miljard euro aan tv-reclame uitgegeven. En dat is een stijging van ruim vier procent ten opzichte van een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van SPOT, het marketingcentrum voor televisiereclame. De adverteerders weten de weg naar de televisie dus goed te vinden.

Julius Minnaar, directeur van Aegis Media, oud-directeur van de STER en de TROS, en lid van de Raad voor Cultuur was vandaag b ij BNR's Petra Grijzen en vertelde over de populariteit van tv-reclame, tegen de klippen op zou je zeggen. "Dat het slecht gaat met de economie zie je eigenlijk niet echt terug. Je moet ook niet vergeten dat het met de meeste bedrijven gewoon goed gaat," aldus Minnaar tegen Grijzen.

Kracht van tv?
Toch gaan de reclame-inkomsten voor printmedia al jaren achteruit, wat is de kracht van tv? Waarom weten adverteerders wel de televisie te vinden?
Minnaar noemt drie 'hoofdoorzaken'. De kijktijd stijgt ieder jaar, de effectiviteit van het medium is volgens hem groot en adverteren op televisie is relatief goedkoop. "Het is relatief goedkoop om (via tv red.) 1000 mensen te bereiken vergeleken met andere media, zeker als je het vergelijkt met print, maar ook in Europees perspectief".

Niet alleen de interesse in televisiespots neemt toe, maar ook de interesse in indirecte reclame. Denk aan de zak chips die het soapie tussen acht en halfnegen eet. Het werkt, zo zegt Minnaar. En de soap heeft meer kijkers dan de reclame tussendoor, dus is het interessant voor bedrijven.

Hoe zit het met de radio?
Natuurlijk wil Grijzen weten hoe het zit met adverteren op de radio: dat blijft volgens Minnaar stabiel. Radio zat altijd in de slipstream van televisie, maar het verschil wordt volgens de marketingman wel groter. De meeste pijn lijdt de printmedia, tijdschriften en kranten, hoewel de daling van advertentie-inkomsten is gestabiliseerd.

Verkiezingen
Op deze Super Teusday kijkt Grijzen met Minnaar natuurlijk ook nog even naar de wijze waarop de politiek gebruikmaakt van tv-commercials. De Nederlandse politiek doet dat toch nog een beetje op Nederlandse wijze, zuinig dus. Maar politieke partijen geven wel steeds meer uit. VVD is koploper, en heeft tijdens de vorige verkiezingen tussen één en anderhalf miljoen uitgegeven aan televisiereclame. Een schijntje dus, in vergelijking met de miljarden die in Amerika omgaan in de marketingcampagnes voor de presidentsverkiezingen.

Gouden LoekiReclameTV-reclame
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update maandag, dag 89

Opinie | Spullensport

Geen regels voor juicekanelen nodig

Sjaak Wijma (Zorginstituut Nederland) over de grenzen van de zorg

Groeit de oudste boom ter wereld in een ravijn in Chili?

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden