Tv-reclame big business
Crisis of niet, vorig jaar is voor het eerst meer dan een miljard euro aan tv-reclame uitgegeven. En dat is een stijging van ruim vier procent ten opzichte van een jaar eerder.
Dat blijkt uit cijfers van SPOT, het marketingcentrum voor televisiereclame. De adverteerders weten de weg naar de televisie dus goed te vinden.
Julius Minnaar, directeur van Aegis Media, oud-directeur van de STER en de TROS, en lid van de Raad voor Cultuur was vandaag b ij BNR's Petra Grijzen en vertelde over de populariteit van tv-reclame, tegen de klippen op zou je zeggen. "Dat het slecht gaat met de economie zie je eigenlijk niet echt terug. Je moet ook niet vergeten dat het met de meeste bedrijven gewoon goed gaat," aldus Minnaar tegen Grijzen.
Kracht van tv?
Toch gaan de reclame-inkomsten voor printmedia al jaren achteruit, wat is de
kracht van tv? Waarom weten adverteerders wel de televisie te vinden?
Minnaar noemt drie 'hoofdoorzaken'. De kijktijd stijgt ieder jaar, de
effectiviteit van het medium is volgens hem groot en adverteren op televisie is
relatief goedkoop. "Het is relatief goedkoop om (via tv red.) 1000 mensen
te bereiken vergeleken met andere media, zeker als je het vergelijkt met print,
maar ook in Europees perspectief".
Niet alleen de interesse in televisiespots neemt toe, maar ook de interesse in
indirecte reclame. Denk aan de zak chips die het soapie tussen acht en
halfnegen eet. Het werkt, zo zegt Minnaar. En de soap heeft meer kijkers dan de
reclame tussendoor, dus is het interessant voor bedrijven.
Hoe zit het met de radio?
Natuurlijk wil Grijzen weten hoe het zit met adverteren op de radio: dat blijft
volgens Minnaar stabiel. Radio zat altijd in de slipstream van televisie, maar
het verschil wordt volgens de marketingman wel groter. De meeste pijn lijdt de
printmedia, tijdschriften en kranten, hoewel de daling van
advertentie-inkomsten is gestabiliseerd.
Verkiezingen
Op deze Super Teusday kijkt Grijzen met Minnaar natuurlijk ook nog even naar de
wijze waarop de politiek gebruikmaakt van tv-commercials. De Nederlandse
politiek doet dat toch nog een beetje op Nederlandse wijze, zuinig dus. Maar
politieke partijen geven wel steeds meer uit. VVD is koploper, en heeft
tijdens de vorige verkiezingen tussen één en anderhalf miljoen uitgegeven aan
televisiereclame. Een schijntje dus, in vergelijking met de miljarden die in
Amerika omgaan in de marketingcampagnes voor de presidentsverkiezingen.