Wat is de beste marketing?
De macht van marketeers in het bedrijfsleven is vaak groot. Maar hoe groot is hun invloed op de bedrijfsvoering nou echt? Dat hangt erg af van de methode die ze gebruiken - blijkt uit vandaag gepresenteerd onderzoek.
Marketeers hebben over het algemeen moeite met het verdedigen van de marketinguitgaven. Dat heeft negatieve gevolgen voor de positie van de marketingafdeling binnen het bedrijf en voor de bedrijfsresultaten.
Wat werkt het best?
Evert de Haan presenteert vandaag n zijn proefschrift inzichten waarmee marketing meer accountable kan worden gemaakt. Oftewel - wat levert het meeste op? Daaruit blijkt dat advertentievormen waarbij de eerste stap bij de klant ligt, zoals bij zoekmachine-advertenties, veel effectiever zijn dan zogenaamde push marketing, zoals bij e-mailcampagnes. Daarmee doelt De Haan op prijsvergelijkingssites en productplacement.
Wat werkt niet?
Een emailbombardement is weliswaar goedkoopt, maar mist volgens De Haan vaak z'n doel. Dat heeft ondermeer te maken dat de mails worden gestuurd aan mensen die het product al hebben.