Wetenschap Vandaag2 nov '15 15:09

Kleden we ons zo saai, omdat kleding zo goedkoop is?

Auteur: Mark Beekhuis

Het lijkt een gegeven: met je kleding laat je zien welk imago je wilt uitdragen. Maar dat is allang niet meer zo.

Mocht u denken dat kleding vooral over identiteit gaat, dan is dat niet zo gek. Dat doet eigenlijk iedereen. Ook deskundigen doen dat. Maar sinds de eeuwwisseling klopt dat niet meer echt. Onze individuele kledingkeuze is steeds meer uniform geworden. En kon je vroeger een directeur aan zijn kleding herkennen, nu kan het ook die man in spijkerbroek zijn.

In haar promotie-onderzoek gaat Rebecca Beuer op zoek naar andere manieren om naar mode te kijken. Het huidige beeld van de kledingindustrie toont vooral een grimmig beeld, van vervuiling en uitbuiting. Ook dat we ons steeds meer als grijze muizen zijn gaan kleden, hoort daarbij.

Om de industrie vooruit te helpen, ontwikkelde ze een nieuwe manier van denken over mode, waarbij alles draait om verbondenheid. Wanneer je 's morgens een T-shirt aantrekt, ben je fysiek verbonden met mensen aan de andere kant van de wereld. Sommige kledingmerken voelen zich daardoor ook al verantwoordelijk voor die mensen. Maar vrijwel geen enkel kledingmerk gebruikt die verbinding in zijn marketing en branding. Dat zal vast komen, denkt Breuer. En ook de tijd dat iedereen verkiest een grijze muis te zijn, gaat weer voorbij.

Gerelateerde artikelen