Wetenschap Vandaag3 nov '15 15:08

We willen werken tot 20 kilometer, en niet verder

Auteur: Mark Beekhuis

Mensen willen best 20 kilometer van hun werk wonen, maar niet veel verder. Dat blijkt uit onderzoek aan de Vrije Universiteit. Daarmee werkt woon-werkverkeer anders dan tot nu toe werd gedacht.

7 februari 1965: "De Brienenoordbrug bleek zondag een geliefkoosd object voor de toerrijders te zijn. Naar schatting hebben meer dan 100 000 automobilisten de nieuwe brug in beide richtingen gepasseerd. De files waren ongekend lang, doch alles functioneerde naar wens en deze eerste krachtproef werd een waar succes." (Foto: ANP)
7 februari 1965: "De Brienenoordbrug bleek zondag een geliefkoosd object voor de toerrijders te zijn. Naar schatting hebben meer dan 100 000 automobilisten de nieuwe brug in beide richtingen gepasseerd. De files waren ongekend lang, doch alles functioneerde naar wens en deze eerste krachtproef werd een waar succes." (Foto: ANP)

Je zou verwachten dat mensen liever elke ochtend 5 kilometer afleggen om naar het werk te komen dan 10. En liever 10 kilometer dan 20; liever 30 dan 40. Dat is ook wat de theorie tot nu toe zei. Maar zo is het niet, ontdekte Jaap de Vries. Hij promoveert morgen aan de VU. Bij de dagelijkse reisafstand zijn de eerste kilometers onbelangrijk. En dan rond de 20 kilometer blijken mensen het ineens teveel te vinden.

De Vries ontdekte dit, niet door het mensen te vragen, maar door te kijken wat ze in de praktijk doen. Hij gebruikte daarbij gegevens uit Denemarken, maar dat land lijkt voldoende op Nederland om te denken dat het hier niet anders zal zijn.

Die afstand is eigenlijk onbelangrijk, zegt De Vries. Het gaat om de reistijd en de reiskosten. Maar die gegevens zijn veel moeilijker te verkrijgen. En de afstand blijkt een goede indicatie te zijn.

Dat mensen tot 20 kilometer willen reizen, betekent dat het logische is om de regio Rotterdam-Den Haag als één gebied te beschouwen. Er zijn ook mensen die Amsterdam en Utrecht willen samenvoegen tot een regio. Door de afstand tussen die twee steden licht dat veel minder voor de hand.

De afstand die mensen bereid zijn te reizen hangt overigens ook samen met het opleidingsniveau en de functie. Hoe hoger opgeleid, hoe verder we bereid zijn te gaan. Maar in de wet van de grote getallen is dat een onbelangrijke minderheid.

Gerelateerde artikelen