BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Wetenschap Vandaag

CO2-uitstoot van vliegtuigen neemt af en toe

  • Mark Beekhuis
maandag 23 november 2015, 17:09
Wetenschap Vandaag | CO2-uitstoot van vliegtuigen neemt af en toe

Vliegtuigen stoten nu veel minder CO2 uit dan in de jaren '70. Het is minder dan een derde van wat het was. Maar er zijn veel meer vliegtuigen dan toen. En dus neemt de totale uitstoot van de luchtvaart toch toe. Kan die groei worden doorbroken?

In zijn onderzoek heeft Andreas Schäfer van University College London alle mogelijke verbeteringen doorgerekend. Hoeveel minder CO2-uitstoot kan ermee bereikt worden. En wat kost dat.

Het meest efficiënt is om technische verbeteringen aan te brengen bij bestaande vliegtuigen. Volledig nieuwe vliegtuigontwerpen maken grotere stappen mogelijk, maar dan is de prijs per CO2-winst veel hoger.

Ook valt er veel te doen met de afhandeling van vliegtuigen op het vliegveld. Met simpele ingrepen kan de CO2-uitstoot met 20% worden verlaagd. Dat gaat bijvoorbeeld om het moment waarop een vliegtuig de gate verlaat, of vliegtuigen laten taxiën met één motor.

Alle maatregelen die de luchtvaart niets extra kosten of zelfs geld opleveren, verminderen de CO2-uitstoot met 2% jaar. Dat is minder goed dan het lijkt. Want ondertussen groeit de luchtvaart met 5% per jaar. In totaal neemt de uitstoot daarom met 3% per jaar toe.

Op de langere termijn, denkt Schäfer, kunnen biobrandstoffen die groei waarschijnlijk compenseren. Voor het jaar 2050 schat hij in dat daarmee een reductie van 15% behaald kan worden.

CO2-uitstootLuchtvaartPodcastWetenschap
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Kabinetsbesluit kost duizenden banen KLM'

Duivels dilemma Hoekstra door miljardensteun KLM

Schiphol verwerkt nog 35.000 passagiers per dag

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Poetin voor paal

Heeft u nog een hond over?

Opinie | De min is echt groter dan deze 7,6 miljard

Deze tuner is immuun voor de coronacrisis

SCHAAL VAN HEBBEN | Sony WH 1000 XM 4

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play