Wetenschap Vandaag22 jul '15 16:53

Het nut van muziekles in achterstandswijken

Auteur: Mark Beekhuis

Muziekles op school is goed voor je taalontwikkeling. Het houdt ook je gehoor scherper. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek, waarbij leerlingen gevolgd zijn gedurende hun middelbare schooltijd.

Kinderen musiceren tijdens de tweede editie van het eindconcert van Kinderen Maken Muziek, juni dit jaar. Dit initiatief biedt zoveel mogelijk kinderen de mogelijkheid in aanraking te komen met een muziekinstrument en samen muziek te maken. Bij dit concert was ook koningin Máxima aanwezig.
Kinderen musiceren tijdens de tweede editie van het eindconcert van Kinderen Maken Muziek, juni dit jaar. Dit initiatief biedt zoveel mogelijk kinderen de mogelijkheid in aanraking te komen met een muziekinstrument en samen muziek te maken. Bij dit concert was ook koningin Máxima aanwezig.

Voor dit onderzoek zijn twee groepen leerlingen, vier jaar lang gevolgd. Een groep koos muziekles en speelde elke week een aantal uren in een band. De andere groep koos voor een sportief vak, het Junior Reserve Officers' Training Corps. Vier jaar bracht bioloog Nina Kraus, van Northwestern University, in kaart hun taalontwikkeling ervoor stond.

Een van de technieken die zij gebruikt is het meten van hersengolven als de leerlingen ergens naar luisteren. Die blijken verrassend veel te lijken op geluidsgolven. Kraus gebruikt de hersenen als het ware als microfoon. Zie, en vooral: hoor!, na 50 seconden in de video hier onder.

Gerelateerde artikelen