Sportzaken20 dec '13 14:26

Humberto's verhaal | Top 100

Auteur: BNR Webredactie

Zijn sponsors voor topsporters een lust of een last? Louis van Gaal moest even nadenken over mijn vraag en antwoordde naar eer en geweten dat in zijn ervaring sponsors bij de club vrijwel altijd een lust waren.

Zo kreeg hij als speler van Sparta twee vrijkaartjes voor de Efteling als onderdeel van een sponsordeal tussen het Brabantse pretpark en de Rotterdamse club. En van Gaal was ook absoluut niet te beroerd om met een Efteling-kabouter te poseren in zijn Sparta strepen. 

De foto is te zien in het prachtige boek De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden geschreven door Bob van Oosterhout. De bondscoach van het Nederlands elftal nam het eerste exemplaar in ontvangst. Maar Van Gaal zou Van Gaal niet zijn als hij niet ook een verbeterpunt zou benoemen in de relatie tussen de sporter en de sponsor. De sport moest altijd voorop staan en wat dat betreft vond Van Gaal de speeltijden bij het WK voetbal in 1994 waardeloos. Midden op de dag in de bloedhitte voetballen, was alleen maar in het belang van de TV-sponsors en niet in het belang van de sport. Dat geldt straks ook weer in Brazilië of Qatar. De clubs houden veel meer het belang van de spelers in de gaten dan grote voetballichamen als de UEFA en FIFA. 

In het boek komen de mooiste sponsorcases voorbij van de afgelopen 50 jaar in Nederland. Mooie verhalen. In 1968 tekende Johan Cruijff een driejarig contract met Puma, voor 50.000 gulden per jaar. Binnen vier jaar kreeg de jonge Cruijff een dik verbeterd aanbod van concurrent Adidas: 1,2 miljoen gulden voor vijf jaar.

Sponsors zijn niet alleen geïnteresseerd in het versterken van het imago, maar ze zoeken naar een diepere betrokkenheid met fans, via sport en de sporters. Een goed voorbeeld is de sponsor van Nelli Cooman. Enig idee? Turbana. Voor zo'n 60.000 gulden per jaar sponsorde het bananenmerk de tweevoudig wereldkampioene op de 60 meter. "Cooman geeft haar sponsor ook veel terug: ze haalt haar AGF-diploma waardoor ze aan de slag zou kunnen in de wereld van de aardappelen, groente en fruit.” Toevallig sprak ik Cooman onlangs, en bijna 20 jaar na dato heeft zij nog steeds contact met Turbana. Maar ook met Asics, haar andere trouwe sponsor.

Dit soort verhalen maakt dat de De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden niet alleen business tot business interessant is, maar juist ook voor sportliefhebbers zoals ik. Verder is goed te zien dat de 100 combinaties in het  boek, vrijwel allemaal gezien zullen worden als een lust. Ook door Louis van Gaal.

Humberto Tan voor BNR Sportzaken
21 december 2013

Gerelateerde artikelen