BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Travel

BNR Travel | Waar blijft de vergoeding voor vertraagde en geannuleerde vluchten?

  • Anne-Greet Haars
woensdag 22 augustus 2012, 20:40
BNR Travel | Waar blijft die vergoeding voor vertraagde en geannuleerde vluchten?

Een vertraging van uw vlucht: een enorme ergernis met vaak grote en kostbare gevolgen zoals een aansluitende vlucht missen of overnachtingskosten.

Zeven jaar geleden leek een compensatieregeling het ergste leed te gaan vergoeden, maar het leed en de ergenis blijken alleen maar groter te worden.

Verordening 261
"Die verordening is in 2005 ingevoerd vanuit de EU. En daarin staat dat vliegtuigpassagiers die overboekt zijn of waarvan de vlucht is geannuleerd - door een reden die binnen de invloedsfeer van de maatschappij ligt - recht hebben op een vergoeding van tussen de 250 en 600 euro per persoon", vertelt Gerrie Brand van het magazine 'Zakenreis' aan BNR's reisverslaggever Paul van der Linden.

"En als je vlucht vertraagd is volgens verordening 261 heb je recht op verzorging."

Problemen
We zijn nu zeven jaar verder, maar het is nog niet helemaal ingeburgerd. Sterker nog, het geeft alleen maar problemen. "Die definitie van overmacht geeft een probleem en heeft ook veel rechtszaken opgeleverd. Met als resultaat dat eind 2009 het Europese Hof van Justitie in een zaak heeft besloten dat als je langdurig vertraagd bent - dus langer dan 3 uur- dat gelijk staat aan een annulering en dan heb je ook recht op het bedrag tussen de 250 en 600 euro."

Rechtszaken
"Dat levert heel veel chaos op", vervolgt Brand. "Want de airlines zijn het daar absoluut niet mee eens. En daar zijn ook veel rechtszaken overgevoerd, met als gevolgd dat rechtbanken in Nederland, Duitsland en Engeland allemaal om verduidelijking hebben gevraagd aan het Europese Hof over dat Sturgeon-arrest, zoals het genoemd wordt."

Boven de wet verheven
"Het bizarre is: er ligt in feite een nieuwe wet en dat verwijten de airlines het Europese Hof ook, dat ze op de stoel van wetgever zijn gaan zitten. Maar vervolgens voelen zich boven de wet verheven en wijzen standaard alle Sturgeon-klachten af", zegt Brand.

"Als je langer dan drie uur vertraagd bent door een technisch mankement - dat geldt niet als overmacht - en je stuurt het naar de luchtvaartmaatschappij, dan zeggen ze keihard nee, omdat het Sturgeon-arrest ter discussie staat. Maar ze vermelden er niet bij dat die discussie door hun zelf is opgestart."

Melden
Tot die tijd wordt er dus niet uitbetaald. "Je moet niet neerleggen bij dit ontmoedigingsbeleid. Wat je sowieso moet doen - als je er niet uitkomt met de airline - is doorgaan naar de Inspectie Leefomgeving en Transport, want die is tegenwoordig belast met afhandeling van die klachten. Dien daar sowieso je klacht in, want we hebben nu geen inzicht in om hoeveel mensen het gaat", zegt Brand.

"En uiteindelijk zijn er nog steeds rechtbanken in Nederland die bij Sturgeon-klachten het nog steeds toewijzen aan de klant."

Claimbureaus
"Het erge is dat de airlines zeggen dat de commerciële claimbureaus de enige winnaar zijn van verordening 261, zoals de bekende EU-claim. Maar wat ze met deze opstelling alleen maar bereiken is dat consumenten in de handen van de claimbureaus worden gedreven. Misschien zie je dan nog maar 80 procent van je claimbedrag terug, maar dat is beter dan eindeloos heen en weer mailen met een klantenservice", vertelt Brand.

claimscompensatieregelingLuchtvaartvluchten
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Schiphol en luchtverkeersleiding wil geluidshinder beperken

Kabinet hoopt op zomer vol vliegvakanties

Paul Eidhof (Apollo Vredestein) over duurzame autobanden

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play