Crisis treft reisbranche
De groei in de reisbranche valt de komende tien jaar bijna stil. De sector groeide de afgelopen jaren nog met 25 procent, maar dat komt straks uit op 5 procent.
Dat blijkt uit het travelonderzoek dat ING later vandaag presenteert. Lage economische groei, oplopende werkloosheid en forse bezuinigingen maken mensen terughoudender in hun vakantiekeuze. Daardoor zullen zij bijvoorbeeld minder snel naar het buitenland gaan.
“We hebben natuurlijk te maken met de crisis, waardoor de mensen naar zekerheid zoeken en minder uitgeven”, vertelt Sasja van As, sectormanager Zakelijke Dienstverlening bij ING, maandag op BNR. “We gaan nog wel op reis, maar korter, minder ver en goedkoper.”
Reisbureaus
De Nederlandse reisbranche moet daarom flink investeren en vernieuwen, om de
dalende aantallen vakantiegangers het hoofd te bieden . In
2020 zal het aantal reiswinkels bovendien bijna zijn gehalveerd, en zullen de
meeste vakantiegangers online of via sociale media naar reizen zoeken en
boeken.
“De reisbureaus moeten beter hun best doen om hun klanten terug te winnen in hun winkel. Ze hebben te maken met grote digitale concurrentie”, aldus Van As.
Populair
Frankrijk en Duitsland zijn nu nog de meest populaire vakantielanden. "Duitsland doet het altijd goed bij de Nederlanders. Frankrijk zwakt de laatste
tijd wat af, waar Spanje, Portugal het goed doen”, zegt Van As.