BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Zakendoen

eFocus | De social executive: CEO’s op social media

  • BNR Webredactie
dinsdag 8 oktober 2013, 11:09
eFocus | De social executive: CEO’s op social media

Elke dinsdag tijdens Zakendoen met… geeft Jasper Leunk, internetstrateeg bij fullservice internetbureau eFocus, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media. CEO’s op social media; als dat maar goed gaat! En als de CEO geen tijd heeft hoe werkt dat dan?

Zoals jaren geleden elke CEO per se moest bloggen (van wie eigenlijk?) is de druk de laatste jaren verplaatst naar: “je moet Twitteren”. Wellicht gaat deze zelfopgelegde druk wel terug naar de dagen van het TV-debat tussen Nixon en Kennedy in 1960. Kennelijk moeten leiders ook goed kunnen connecten met de (potentiele) achterban. Terug naar vandaag. Veel executives zien de noodzaak niet van social media of hebben andere redenen niet actief te zijn. In een recent onderzoek bleek 68% van de executives niet actief op social media. Toch blijkt dat actieve aanwezigheid van boardlevel bijdraagt aan een positieve perceptie van persoon en onderneming. De organisatie komt betrouwbaarder over en interactie met de klant was nog nooit zo laagdrempelig. 

Fanatiekelingen uit de te verwachten hoek
CEO’s die het meest actief zijn op social media zijn vooral te vinden in de ICT, consultancy en mediabranches. Van een Richard Branson (Virgin) tot Michael Dell (DELL) of dichterbij huis Jeroen Versteeg (Capgemini). Zij geven een goed kijkje in hun dagelijkse leven. Meer voorbeelden zijn te zien in de LinkedIn Top30 van deze zomer.

Een zeer goed voorbeeld van een CEO die uit een andere branche komt is Bas Hoogland  (CFO Landal Greenparks). Zijn omgang met met name Twitter is al menigmaal gelouwerd. De beste man is een one man army op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, branding, service levels hooghouden en daarnaast nog aan zijn werk toekomen ook. Campagnes? Hoogland promoot ze via zijn Twitter. Matras lag niet lekker? Hoogland laat het uitzoeken. Mede door zijn actieve rol is de aanwezigheid van Landal op social media vele maten intenser/groter dan concurrenten als Center Parcs, Roompot of een Van der Valk. De oorzaak dat Hoogland zo fanatiek is kan gezien worden in het feit dat hij er heilig in gelooft en het een integraal onderdeel van zijn dagelijke leven is, zo verklapt hij in dit interview. Dat is heel wat anders dan een half uur per dag in Outlook geforceerd reserveren.

Vraag het Bas van AFAS
Dat videocontent de heilige graal is onder de (online) content wordt ook al jaren geroepen. CEO’s die ons vrij spontaan een kijkje in hun keuken gunnen zijn echter dun gezaaid. De niet geheel onomstreden Egbert Hennen nam ons eerder al mee op zijn ritjes door het land. In ieder geval niet kapot gepolijst door een productiehuis. Zeer actieve Twitteraar en CEO van AFAS, Bas van der Veldt, beantwoordt op YouTube vragen. Van vragen over de (toekomst) van hun software tot MVO-vragen. Het komt open open en hoewel het beeld technisch prima is ziet het er niet overgeproduceerd uit. Ook is het mogelijk om commentaar op de filmpjes te geven (iets wat helaas vaak wordt uitgezet door ondernemingen).

Toen Michel Rudolpie (CEO KWF Kankerbestrijding) recent werd geconfronteerd met een kritisch artikel in de NRC postte hij nog dezelfde dag een bondige maar duidelijke videoboodschap op YouTube. Aan de reacties eronder te lezen heeft deze video zeker bijgedragen (al is het maar in kleine mate) bij het stapje voor stapje terugbrengen van het vertrouwen in de organisatie. Een goede inzet van social media bij issue management als dit.

Moet ik ook aan de social media?
Geen idee. Als doel op zich hoeft een CEO niet per se te Twitteren. Sterker nog; genoeg bestuursvoorzitters hoeven helemaal niet naar buiten te treden. Zij bewaken liever de rust intern. Helemaal prima. Als externe beeldvorming van organisatie of persoon een extra boost kan gebruiken dan biedt social media zeker een kans.

  • Denk ook aan de interne organisatie. Zeker bij grote organisaties is de afstand tussen bestuurskamer en werknemer vaak groot. Een actieve deelname aan social media kan dit helpen verkleinen (“wat doet die man/vrouw de hele dag”). In turbulent weer is het wel opletten geblazen. De CEO die tijdens een grote reorganisatie twittert welke leuke uitjes hij onderneemt of BN-ers ontmoet, zal de loyaliteit niet echt bevorderen.
  • Social media toch niets voor de CEO? Forceer het.niet! Menig advertorial op een site als C-stories zijn tenenkrommend (wllekeurig voorbeeld(!). Bedenk andere oplossingen om de doelen te verwezenlijken. Wellicht kunnen andere, meer social media gifted personen wat betekenen in de organisatie (andere CxO’s?). Als het niet in de aard zit zullen argumenten als tijdgebrek, angst voor techniek, etcetera de boventoon voeren.  Overigens; er zijn zelfs speciale trainingen voor directeuren op social media. In hoeverre dit de aard des persoon veranderd is onbekend.
  • Kies bewust waar actief te zijn. Twitter is de geijkte keuze, maar ook op LinkedIn valt genoet te beleven op de eigen bedrijfspagina of in gebruiksgroepen. Forbes helpt op weg met per middel een aantal quicktips in dit artikel.
eFocusJasper LeunkSocial mediaZakendoen met
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Facebook presenteert audioplannen

Clubhouse, TikTok, Pinterest: moet je overal aan mee doen?

Met welke techniek en innovatie blijft kwaliteitsjournalistiek gewaarborgd?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Waarom het ene plantje lang en het andere kort is

Zelfrijdende auto's zoals Tesla's zitten op een dood spoor

Hoe kunnen we recreëren in Nederland innovatiever maken?

Opinie | Geen perspectief, geen nood aan krediet

Lobbypanel over geopende terrassen en de afkeer van testevenementen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play