Zakendoen Met | Booming India
Een speciale uitzending van Zakendoen met Diana Matroos vandaag. Onze mobiele studio staat in Mumbai, India! Anderhalf uur lang nemen we u mee in de business van één van ’s werelds snelst groeiende economieën.
Waar liggen reële kansen voor ons bedrijfsleven, hoe voert u onderhandelingen en waarom zeggen Indiërs ja als ze eigenlijk nee bedoelen?
Unilever, Philips, Rabobank, ING en Heineken; ze zijn al jaren actief in dit deel van de wereld. Het Nederlandse MKB daarentegen blijft wat achter. Bang wellicht voor de moeilijkheden die ze te wachten staat, want zakendoen in India is – het moet gezegd – niet altijd even eenvoudig. Het logge overheidsapparaat staat te boek als bureaucratisch en in onderhandelen zijn ze hier erg goed. Is ‘ja’ altijd wel ‘ja’, of soms toch ook ‘nee’? Indiërs blijven veelal hameren over de prijs. Het kan voorkomen dat u denkt rond te zijn met een deal, als er plots weer nieuwe mensen aan tafel verschijnen, die vervolgens doodleuk weer gaan heronderhandelen. Geduld uitoefenen dus.
Want kansen zijn er legio. De economie groeide het afgelopen boekjaar met ruim 5 procent. De groeiende middenklasse gaat steeds meer consumeren en dat is goed te merken in een stad als Mumbai. Dat barst met bijna 20 miljoen inwoners inmiddels uit zijn voegen. Op de wegen in en rondom de stad staat het op doordeweekse dagen dan ook eigenlijk non-stop vast en klinkt overal getoeter. De overheid zet daarom in op betere infrastructuur en heeft verregaande plannen om de kustlijn uit te breiden waardoor de stad meer inwoners kan herbergen. En als er iets is waar wij Nederlanders goed in zijn....
Hareld van den Brink is Business Development Manager bij Royal Haskoning/DHV in India en heeft op de tekentafel al volop schetsen liggen voor een nieuwe kustlijn voor deze stad. Hij is vanaf half 1 te gast. Verder in de uitzending onder meer nog Marc van der Hooft, die werkt als manager bij ING Vysya Bank in Mumbai en komt Daan Mallens langs. Hij runt sinds een paar jaar een succesvol IT-bedrijf in dit land. Daarna is het de beurt aan Jan Siemons, directeur van het Nederlands Centrum voor Handelsbevordering en consul-generaal in Mumbai Marijke van Drunen-Littel. Zij gaan in op de rol die de Nederlandse overheid speelt bij het bijstaan van het Nederlandse bedrijfsleven in India. Tot slot twee Nederlandse ondernemers in India. Eén van hen is al sinds 1993 in India actief. Alfred Tuinman en Marlies Bloemendaal vertellen beide hun persoonlijke verhaal.
BNR goes India, voor iedereen die wil worden geïnspireerd door Nederlandse managers en ondernemers die in deze razendsnel groeiende economie zakendoen.