eFocus | Musea laten kansen liggen in de online beleving
Elke dinsdag tijdens Zakendoen met… geeft Jasper Leunk, internetstrateeg bij fullservice internetbureau eFocus, inzicht in de meest opvallende zaken van die week op sociale media. Bezoekersaantallen van musea staan onder druk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat musea kijken hoe online kan bijdragen aan de naamsbekendheid en kan leiden tot (herhaal)bezoeken.
Speciaal voor de Nederlandse ondernemer spot hij de laatste ontwikkelingen op gebied van sociale media. Deze week: online oplossingen voor teruglopend museumbezoek.
Door Jasper Leunk van eFocus | internetbureau voor online effect
Het befaamde Britse Tate Art Gallery wilde meer doen met verloren kunstwerken. De website en virtueel museum Gallery of Lost Art verzamelt al het werk dat verloren gegaan is door brand, aanvallen, diefstal, overschilderdingen, etc. Een voorbeeld is het standbeeld dat naast het WTC in NY stond ten tijde van 9/11. Daar zijn alleen nog foto’s van en die kun je dus terugzien. Alle kunstwerken hebben een eigen verhaal. De website is schitterend en interactief uitgevoerd. Er hangt een heerlijk sfeertje uit de betere detectives. Snel kijken want 2 juli gaat de site ook verloren...
Op 15 april 1912 zonk de Titanic. Hoe houd je mensen geïnteresseerd voor dit historische feit van groot belang? Hoe doe je dat online? Het Nova Scotia museum in Canada dat veel voorwerpen van de Titanic in haar museum heeft nam de handschoen op en zet ieder jaar op 14 en 15 april een stroom twitterberichten op aan de hand van de logboeken, de daadwerkelijke radio-transmissies en verslagen van toen. Van minuut tot minuut kunnen volgers het drama ‘relive’ beleven via Twitter. Het begint met de waarschuwingen van ijsbergen en gedurende de anderhalve dag van het drama zie je real time de ontwikkelingen. Dit geeft een grimmig en realistisch beeld en de schare volgers groeit. Een slimme manier om vrij eenvoudig extra veel aandacht voor je museum te vestigen op een educatieve en luchtige manier en geeft aanleiding om de gevonden voorwerpen in het museum te komen kijken.
Het Rijksmuseum scoort online
Het Nederlandse pas heropende Rijksmuseum doet het erg goed online. De vrij recente nieuwe website ziet er gelikt uit op zowel desktop als tablet. De aanwezige interactie heeft al meerdere prijzen gewonnen. De Meestermatcher (helaas achter login) laat aan de hand van een aantal vragen kunstvoorwerpen zien die bij de bezoeker zouden moeten passen. Het feit dat velen zonder rekening te houden met rechten afbeeldingen van schilderijen gebruiken heeft het Rijks in haar voordeel omgebogen. Zo kun je in de virtuele Rijksstudio uit 125.000 meesterwerken kiezen, deze af laten drukken, delen of downloaden en je eigen collectie aanleggen.
Ook op social kent het Rijks (FB, Tw en Pi) een trouwe schare volgers. Recent nog een leuke inhaker met het songfestival bij het lied Birds van Anouk die ook een bredere doelgroep aanspreekt. Gemiste kans is de keus voor Nederlands als voertaal op Facebook. Het museum geniet een internationale aandacht en dit hadden ze beter online doorgevoerd. Op de site kan men wel een taal kiezen. Het wachten is op een campagne met Instagram, want daar leent het Rijks zich uitstekend voor. Er wordt nu al driftig getagt.
Kinderen buiten de boot
Voor trouwe museumfans, kunstkenners en volwassenen die zich oriënteren op een museum bieden de musea online vaak veel en gedegen informatie. De doelgroep kinderen wordt veelal niet goed bedient. Zelfs musea als het Stripmuseum en Nemo hebben maar zeer minimaal hun offline beleving online doorgetrokken. Een gerenommeerd museum als het Metropolitan Museum for Art heeft in het ‘learn’ (!) en dan ‘kids’ (!) gedeelte niets meer of minder dan paar plaatjes, een suffe download en de mededeling: “The Met has so much to offer kids and their families. Have fun together in the Museum and online!”. Zonde!
Hoe moet het wel?
Een beetje museum kan een zeer brede doelgroep boeien. Waarom lijkt het zo moeilijk om dit online door te vertalen? Zijn het budgetten of technische onkunde? Het London Science Museum laat zien hoe het wel moet. In samenwerking met Google hebben ze het Google Web Lab opgezet. Een technisch hoogstandje waarbij je met een goede webbrowser (Chrome) een volwaardige online omgeving krijgt. Alleen of samen met andere bezoekers kan men met diverse kunstopstellingen spelen. Van muziek maken met fysieke instrumenten tot via internet het laten tekenen van je via de webcam verkregen portret in zand. Je krijgt er spontaan zin van om naar dat museum te gaan. Mijn gezicht is reeds getekend en te bezichtigen.