Richard Branson doet een trucje
Zakenpartner en ex-schaatser Ben van den Burg was niet onder de indruk van zakenman Richard Branson. Hij verwacht van een groot leider een grote visie.
Dit zei hij vandaag tegen BNR’s Frits Huffnagel in Zakendoen Met. Ben van der Burg vertelde dat zijn ontmoeting met de oprichter van Virgin Group hem weinig kon bekoren: “Als je hem ontmoet dan voel je dat het allemaal een trucje is.”
In Zakendoen Met spraken Van den Burg en Huffnagel met Edwin den Hartog. De oprichter en directeur van Incentive Europe Premiums & Concepts ontwikkelt onder andere producten voor bedrijven die zich willen profileren tijdens het aanstaande EK voetbal en de Olympische Spelen in Londen. Natuurlijk is de vraag der vragen wat de opvolger van de populaire Vuvuzela wordt; Den Hartog kon daar nog geen antwoord op geven.
Arbeidsomstandigheden
Het bedrijf van Den
Hartog laat de premiums produceren in China. Na de kritische berichten over de
arbeidsomstandigheden in de fabrieken van Apple, is het een logische vraag hoe
het is gesteld met de arbeidsomstandigheden in de fabrieken waar Den Hartog
zijn producten laat maken. Den Hartog komt regelmatig in zijn fabrieken en zegt
dat de omstandigheden goed zijn.
De keuze om de producten in China te laten produceren zijn prijsgerelateerd. Dat de prijzen ook in China stijgen, zoals het Financieele Dagblad eerder meldde, geldt volgens hem alleen voor grotere bedrijven.
Voetbalclubs
|Incentive Europe
Premiums & Concepts werkt veel voor voetbalclubs, bijvoorbeeld voor het
Duitse Borussia Dortmund. Nederlandse voetbalclubs zijn voor hem minder
interessant, hoewel hij het een eer zou vinden om producten voor Ajax te mogen
maken. Het verschil zit hem volgens Den Hartog met name in de omvang: “Borussia
Dortmund alleen heeft al zo’n 600 fanclubs”.
Strandbal
En om in het voetbal te
blijven: Den Hartig, bedenker van de Nivea-strandbal, wil dus niet zeggen wat
volgens hem de opvolger van de Vuvuzela zal worden, wel zal het EK niet de
klapper worden. Zijn bedrijf zal het met name tijdens het WK in Brazilië erg
goed gaan doen. Met een nieuw jurkje, een toeter, een hoed, of met iets waar we
echt tot dan nog nooit van gehoord hebben, maar als een Vuvuzela van geluid
over ons heen zal komen.

Ben van der Burg
IT-ondernemer en oud-topschaatser Ben van der Burg richt zijn kritische blik op de toekomst en verrast met prikkelende observaties