BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Zakendoen

Vijf sterren voor webshopartikel? Klant retourt product

  • Noémi Prent
zaterdag 3 september 2016, 13:58
'75 procent van de klanten kijkt naar reviews voor de aankoop'

Dat klinkt onlogisch, maar volgens de Rijksuniversiteit Groningen werken met name extreem goede reviews averechts. Krijgt een paar schoenen vijf sterren, dan heeft de klant (te) hoge verwachtingen en is de kans groter dat het product teruggestuurd wordt.

Foto: ANP
Foto: ANP

Maar liefst 75 procent van de webshoppers kijkt naar reviews wanneer ze de keuze moeten maken voor een aankoop. 'Producten die een gemiddeld hoge sterwaardering krijgen, worden meer gekocht en minder geretourneerd', vertelt Alec Minnema, promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen. Een gemiddeld hoge sterwaarding is bijvoorbeeld viersterren. Maar krijgt een product bijvoorbeeld vijfsterren en/of veel goede reviews, dan ligt het anders. 'Het product kan een te goede review vaak niet waar maken. Maar door de hoge beoordeling zijn klanten wel sneller geneigd het product te kopen.'

De Rijksuniversiteit Groningen heeft van een niet nader te noemen grote Europese webshop drie jaar aan transactiedata gekregen van bepaalde producten. 'We konden zien wanneer reviews te positief waren. Dat konden we met een model linken aan zowel de aankoopkans als de terugstuurkans.'

Retourneren kost klauwen met geld
Voor webshops bevat dit onderzoek interessante informatie. Wanneer klanten een product willen retourneren, kost dit de webshops meestal om drie redenen geld. Allereerst de kosten voor het terugsturen van het product. Daarnaast moet het product vaak opnieuw worden bekeken en ingepakt. Het derde bezwaar is het feit dat producten meestal maar voor twee tot drie maanden voor de volle prijs verkocht kunnen worden. Wanneer een product een paar weken bij de klant thuis ligt, verliest de webshop die tijd.

Detailfoto's voorkomen retourproducten
'Je moet zorgen dat klanten een zo goed mogelijke keuze kunnen maken op het moment van aankoop', tipt Minnema. Uit een eerder Amerikaans onderzoek is gebleken dat wanneer een webshop detailfoto's van een product laat zien, bijvoorbeeld de knopen en voering van een jas, de terugstuurkans daalt.

Minnema hoopt met zijn onderzoek webshops duidelijk te maken dat het moment dat klanten een aankoop doen niet alleen een effect heeft op de aankoopkans, maar ook op de terugstuurkans.

EconomieOndernemenPersonal financeWebshop
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Basisscholen en kinderopvang dicht tot 8 februari

Ondernemerspanel over de noodlijdende reisbranche

Duitse economie krimpt minder sterk dan verwacht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play