7 september | Klaas Puul, BladeBabe, Apple en Verticale Video's

Zakendoen7 sep '16 16:250
Of luister de podcast via:

Over de aflevering

Het familiebedrijf verdient jaarlijks bijna 200 miljoen euro met de verkoop van garnalen. Maar volgens chef Maiko van der Meer zit er nog veel meer in het vat.

BladeBabe
Na de reguliere Olympische Spelen wil TeamNL ook een gouden graantje meepikken van de Paralympische Spelen. Of het bedrijfsleven dat ook lukt, bespreken we met Hub van den Boomen, commercieel manager bij Otto Bock Benelux - als fabrikant gespecialiseerd in sportprotheses EN de maker van de blades waarop Marlou van Rhijn hopelijk weer goud gaat winnen.

Boekenmarkt

Het parlementaire jaar is geopend, het culturele seizoen is van start gegaan, en ook het nieuwe boekenseizoen is afgetrapt. Hoe gaat het met de sector na een aantal crisisjaren? Dat bespreken we met Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur van de Stichting CPNB.

Debat
De Israelische premier Benjamin Netanyahu is in ons land om over de samenwerking met ons land te praten. Maar moeten we wel zaken willen doen met een land dat met de Palestijnen overhoop ligt? Daar praten we over met Sonja Zimmerman, bestuurslid van de stichting Diensten en Onderzoek Centrum Palestina (ofwel DocP) en met Hanna Luden, directeur van het CIDI, het Centrum Informatie en Documentatie Israël.

Apple
De mondiale techwereld kijkt vandaag naar Apple - Ierse belastingdeskundige trouwens ook... Want terwijl de line-up van producten klaarstaat achter de coulissen, bespreekt het Ierse parlement of de lucratieve belastingdeal met Apple staatssteun is, of niet. Te gast is  Koen van Tongeren van Apple blog One More Thing.

VerticaleVideo
Welke bedrijven maken de meeste impact met hun creativiteit? Wie blijft de rest voor door anders te denken? Elke twee weken zet Bas Welling van Wefilm in Zakendoen de top-3 bedrijven op een rijtje die zich met creatief werk onderscheiden binnen een bepaald thema. Deze week kondigde Facebook aan verticale video te gaan ondersteunen in haar tijdlijn. Daarmee lijkt de verticale video definitief zijn intrede te doen. Niet zo gek als de ‘uitkijkratio’  van verticale video’s negen keer zo hoog is dan horizontale filmpjes. Rede genoeg om de vertical video eens flink onder de loep te nemen en een top-3 van inspirerende voorbeelden uit de praktijk te bespreken. De top 3 van Bas:

3. Impact van grote hoogte

2. Portretten van Jeep tijdens super bowl

1. (Van eigen bodem) ING