'EU-transportregels werken schijnconstructies in de hand'
Over de aflevering

Nu is het nog zo dat bijvoorbeeld een Roemeense chauffeur na een rit van Roemenië naar Rotterdam in Nederland mag blijven om hier in zeven dagen drie binnenlandse ritten te rijden. De Europese Commissie wil dit veranderen: in een periode van vijf dagen mag een onbeperkt aantal ritten in Nederland worden uitgevoerd. Brussel wil daarmee de uitbuiting van Poolse, Roemeense en Hongaarse vrachtwagenchauffeurs bestrijden, die in hun cabine wonen en tegen hongerlonen ritten rijden waarvoor vroeger Nederlandse, Duitse of Deense chauffeurs werden ingehuurd.
Brievenbusfirma's
Maar de nieuwe regels werken schijnconstructies in de hand, zegt Cremers. 'Als je lang genoeg zoekt, blijken buitenlandse dochterondernemingen gewoon een Nederlandse directeur-eigenaar te hebben. Met name in de vrachtwagenbranche is dat heel erg ontwikkeld. Dat hoofdbedrijf heeft langzaamaan het feitelijke rijden overgeheveld naar die 'brievenbus'. Dat gebeurt met buitenlandse chauffeurs, waarbij het lastige is dat je in feite moet kunnen aantonen dat sprake is van werkgeversgezag.'
In de huidige voorstellen van de Commissie - met name op het terrein van de cabotage - zegt de Commissie dat je nu vijf dagen mag rondrijden in het land van 'bestemming', als je kunt aantonen dat je één internationale rit hebt. 'Dat is eigenlijk binnenlands vervoer en dat is natuurlijk van de gekke: het betekent dat je met zo'n schijnconstructie een chauffeur één keer een ritje kunt laten maken - en vervolgens gaat hij vijf dagen in een ander land rondrijden. Aan het eind van de week gaat hij weg en komt hij weer terug.'
Meer werk voor Oost-Europese chauffeurs
De plannen van de Europese Commissie zijn dan ook zeer tegen het zere been van Nederlandse truckers. Dennis de Jong, SP'er in het Europees Parlement, ziet de versoepeling van de regels als een zwaktebod. 'De Commissie denkt dat het de handhaving kan verbeteren. Dat gebeurt nu niet, dat gebeurt in de toekomst niet; het leidt alleen maar tot méér liberalisering: nóg meer werk voor Oost-Europese chauffeurs, ook gewoon in de distributie binnen Nederland.'
En daar denken Nederlandse chauffeurs ook zo over, zegt De Jong op basis van een recente bijeenkomsten. 'Handhaving wordt er niet makkelijker mee: er moet goed geregistreerd worden wanneer mensen binnenkomen, je moet de dagen goed in de gaten houden. Je kunt ook tegen schijnbedrijven in goedkope-lonenlanden zeggen dat er voldoende parkeerplaatsen moeten zijn voor al die vrachtwagens die ze zéggen dat er rijden', biedt De Jong een alternatief.
Registreren op boordcomputers
Jelske van Dijk van nalevingsorgaan Stichting VNB van FNV Transport & Logistiek wijst erop dat het in de transportbranche de normaalste zaak van de wereld is om van alles en nog wat vast te leggen. 'In de vrachtwagen zitten boordcomputers die van alles registreren: hoe lang je erover doet, hoe lang je stilstaat en hoe lang je slaapt. Daarnaast zijn er vrachtdocumenten waaruit je kunt opmaken wanneer iemand een rit heeft gemaakt en is een vrachtwagenchauffeur mondig genoeg om te kunnen vertellen wat hij op een dag zoal heeft gedaan.'