BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Klantenshow

Kan een robot klantvriendelijk zijn?

  • Lamyae Aharouay
donderdag 17 november 2011, 14:01

Loop een willekeurige winkel in en de kans dat er een verkoopmedewerker klaarstaat om je te voorzien van advies is groot. Online is dat veel minder het geval, terwijl de mogelijkheden er wél zijn.

De chatbot, waarmee online vragen gesteld worden aan een automatisch systeem, kennen we al. Maar de 3D-avatar is een stuk minder bekend, terwijl de toekomst daar wel ligt.

Michael de Louwere is eigenaar van Webspeaking.nl, een bedrijf dat avatars ontwikkelt. Deze online kunstmatige karakters nemen bijvoorbeeld de rol van salesagent of gastvrouw in.

Werkt het?
Volgens Michael de Louwere van Webspeaking.nl werkt een 3D-avatar. Websitebezoekers passen sociale gedragsregels toe op online karakters.

Zo laat 55% van de bezoekers een avatar uitpraten. Een internetkarakter wordt al snel gezien als een mens, dus kapt de websitebezoeker deze avatar niet af.

Ignas Boreel, directeur marketing en verkoop bij Keurkozijn.nl legt uit wat de overweging was om een avatar op de website te plaatsen: "Het allerbelangrijkste is dat we de conversie onder bezoekers willen vergroten. Het aantal mensen dat daadwerkelijk een offerte aanvroeg op de website, daalde."

Als het aan de klant ligt...
De klant vindt het zelf geen probleem om een avatar in zijn beeldscherm te zien. Erwin van Lun, CEO van Chatbots.org: "In ons brein behandelen we virtuele karakters als echte mensen."

Dus horen we het verhaal van zo'n bot óók aan. Het voordeel is dat de avatar op subtiele wijze de Unique Selling Points van een bedrijf over kan brengen, zonder dat daar meteen een plat verkooppraatje aan gehangen wordt.

Uiterlijke eisen
De avatar moet er vooral heel onschuldig uitzien, en mag niet te veel emoties oproepen. Zo zien mannelijke avatars er niet te mannelijk uit. Michael: "Dat kan haantjesgedrag oproepen bij mannelijke websitebezoekers."

Vrouwelijke avatars mogen niet te knap zijn. Grote ogen en zachte gelaatstrekken zijn essentieel, omdat dat  vertrouwen uitstraalt. Een avatar moet niet afleiden, want uiteindelijk gaat het om de inhoud.

Toekomst
Op termijn zullen avatars een dialoog aangaan met de websitebezoeker. De virtuele personen zullen steeds intelligenter worden. Op termijn kunnen ze bijvoorbeeld de gezichtsexpressie aflezen van een bezoeker. Als blijkt dat die niet geinteresseerd is, beindigd een avatar het gesprek.

Volgens Erwin worden callcenters in de toekomst zo klein, dat ze niet meer rendabel blijkten te zijn. Alleen de heel moeilijke vragen komen dan nog bij een mens uit.

De BNR Klantenshow is iedere donderdag om 20.00 uur te beluisteren op BNR Nieuwsradio.

avatarBNR KlantenshowchatbotKlantenKlantviendelijk
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Bedrijven focussen te veel op transactie en te weinig op emotie

Ik heb er spijt van

RUMAG. over succes, vallen én glansrijk opstaan

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Hufterig

Hoe we bewegend geluid kunnen volgen

Doorwerken na je pensioen

Opinie | Cijfers die maar weinig zeggen

Emilie Gordenker (Van Gogh) runt museum in crisistijd

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play