BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Klantenshow

Onderzoek: websitebezoek via social media stijgt; Facebook verliest terrein

  • Redactie Customer Talk
maandag 3 februari 2014, 11:58

Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr waren in het laatste kwartaal verantwoordelijk voor een grote stroom kwalitatief websitebezoek aan retailwebsites. Dat maakt softwareleverancier Adobe bekend als resultaat van haar Q4 2013 social media intelligence report. De opbrengst per bezoek nam toe via alle social kanalen, maar Adobe verwacht dat Facebook in 2014 in de VS zal worden ingehaald door Pinterest qua opbrengst per bezoek.

Social media zijn effectief bij het verhogen van websitebezoek.
Social media zijn effectief bij het verhogen van websitebezoek.

Adobe analyseerde geaggregeerde en geanonimiseerde data van retail-, media-, entertainment- en reiswebsites in de periode tussen het laatste kwartaal van 2012 en diezelfde periode in 2013. Gegevens over betaalde posts (paid social data) is uit Adobe marketing cloud data afkomstig.

De opbrengst per bezoek via Tumblr nam toe met 340 procent jaar op jaar, het medium haalt hiermee de hoogste score. Pinterest noteerde een groei van 244 procent, Twitter steeg 131 procent. Facebook had de minste groei van de social media in het onderzoek, niettemin laat de opbrengst per bezoek alsnog een stijging van 72 procent zien.

In Europa groeide de kosten per klik in het geval van Facebook met 25 procent, waar de click-through-rate een stijging laat zien van 172 procent. Hoewel Facebook de meeste owned social traffic genereert, groeien de aandelen van Twitter en Pinterest het hardst. Facebook krijgt dus steeds meer concurrentie van deze kanalen.

Het aandeel in bezoeken aan retailwebsites via Twitter en Pinterest, groeiden ten opzichte van een jaar eerder, het snelst met 125 procent voor Twitter en 89 procent voor Pinterest. Pinterest genereerde in het Verenigd Koninkrijk in het laatste kwartaal van 2013 zelfs meer opbrengsten dan Facebook. Adobe verwacht daarom dat Pinterest dit jaar Facebook ook in de VS zal inhalen.

Earned social media

Merken posten steeds meer op sociale media. De social engagement met berichten van merken op Facebook nam jaarlijks toe met 180 procent. Wellicht interessanter is dat de berichten van merken jaarlijks een stijging laten zien van 150 procent in het aantal keer dat de berichten bekeken werden. Merken doen er goed aan om naast tekst ook beeldmateriaal te gebruiken in hun content. Berichten met een afbeelding zorgde volgens het onderzoek voor 650 procent meer engagement dan berichten met alleen tekst. Ten opzichte van dezelfde periode in 2012 oogstten berichten met links, tekst of video minder engagement. In het rapport beveelt Adobe marketeers daarom aan om een mix van contentvormen, zoals video, afbeeldingen en tekst af te wisselen, om de volgers niet te verzadigen met een bepaalde soort post. Er zou ook meer aandacht kunnen worden gegeven aan de kwaliteit van videofilmpjes en afbeeldingen in de berichten.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Stichting wil dat ABN AMRO rentecompensatie tijdelijk staakt

Inspectie: Philips schiet tekort bij terugroepactie apneu-machine

Hoe maak je jouw bedrijf schaalbaar?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 92

'Europa staat er heus niet zo slecht voor'

Oerbos gevonden in zinkgat

Kleine snack voor Hemelvaartsdag

Magnesium is onmisbaar voor elke sporter

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden