Onderzoek: websitebezoek via social media stijgt; Facebook verliest terrein
Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr waren in het laatste kwartaal verantwoordelijk voor een grote stroom kwalitatief websitebezoek aan retailwebsites. Dat maakt softwareleverancier Adobe bekend als resultaat van haar Q4 2013 social media intelligence report. De opbrengst per bezoek nam toe via alle social kanalen, maar Adobe verwacht dat Facebook in 2014 in de VS zal worden ingehaald door Pinterest qua opbrengst per bezoek.
Adobe analyseerde geaggregeerde en geanonimiseerde data van retail-, media-, entertainment- en reiswebsites in de periode tussen het laatste kwartaal van 2012 en diezelfde periode in 2013. Gegevens over betaalde posts (paid social data) is uit Adobe marketing cloud data afkomstig.
De opbrengst per bezoek via Tumblr nam toe met 340 procent jaar op jaar, het medium haalt hiermee de hoogste score. Pinterest noteerde een groei van 244 procent, Twitter steeg 131 procent. Facebook had de minste groei van de social media in het onderzoek, niettemin laat de opbrengst per bezoek alsnog een stijging van 72 procent zien.
In Europa groeide de kosten per klik in het geval van Facebook met 25 procent, waar de click-through-rate een stijging laat zien van 172 procent. Hoewel Facebook de meeste owned social traffic genereert, groeien de aandelen van Twitter en Pinterest het hardst. Facebook krijgt dus steeds meer concurrentie van deze kanalen.
Het aandeel in bezoeken aan retailwebsites via Twitter en Pinterest, groeiden ten opzichte van een jaar eerder, het snelst met 125 procent voor Twitter en 89 procent voor Pinterest. Pinterest genereerde in het Verenigd Koninkrijk in het laatste kwartaal van 2013 zelfs meer opbrengsten dan Facebook. Adobe verwacht daarom dat Pinterest dit jaar Facebook ook in de VS zal inhalen.
Earned social media
Merken posten steeds meer op sociale media. De social engagement met berichten van merken op Facebook nam jaarlijks toe met 180 procent. Wellicht interessanter is dat de berichten van merken jaarlijks een stijging laten zien van 150 procent in het aantal keer dat de berichten bekeken werden. Merken doen er goed aan om naast tekst ook beeldmateriaal te gebruiken in hun content. Berichten met een afbeelding zorgde volgens het onderzoek voor 650 procent meer engagement dan berichten met alleen tekst. Ten opzichte van dezelfde periode in 2012 oogstten berichten met links, tekst of video minder engagement. In het rapport beveelt Adobe marketeers daarom aan om een mix van contentvormen, zoals video, afbeeldingen en tekst af te wisselen, om de volgers niet te verzadigen met een bepaalde soort post. Er zou ook meer aandacht kunnen worden gegeven aan de kwaliteit van videofilmpjes en afbeeldingen in de berichten.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk