Klantenshow27 sep '13 09:25

Consumentenbond roept Albert Heijn op klantdata beter te beschermen

Auteur: Redactie Customer Talk

De Consumentenbond heeft de Albert Heijn opgeroepen om de aankoopgegevens die gelinkt zijn aan de bonuskaarten beter te beschermen. Wie in het bezit is van een bonuskaart, van zichzelf of een ander, kan op de website of de mobiele app van Albert Heijn aan het hand van het nummer op de kaart de aankoopgeschiedenis bekijken. Dat blijkt uit een steekproef van de bond.

Wie in het bezit is van een Albert Heijn bonuskaart kan met het nummer dat op de kaart is gedrukt, de aankoopgeschiedenis die gelinkt is aan de kaart online opvragen. Dat kan via de website of mobiele app van Albert Heijn. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen de laatst gekochte en meest gekochte producten. Daarbij zijn geen producten uitgezonderd, dus ook drank, sigaretten, condooms en zwangerschapstesten zijn in het overzicht opgenomen.

De Consumentenbond vond deze weinig beveiligde klantdata door een steekproef, opvallend genoeg oktober 2013 uitgevoerd. Daarom roept de Consumentenbond de supermarktketen op om zijn klantdata beter te beschermen, omdat aankoopgeschiedenis als privacygevoelige informatie kan worden gezien. Daarom moet de beveiliging net zo streng zijn als bij het beschermen van persoonsgegevens.

Albert Heijn houdt zich aan de wet, zo verklaarde de supermarktketen tegenover de bond. In reactie op de beschuldigingen gaf Albert Heijn gemixte signalen af: eerst zei de keten dat er een wachtwoord voor nodig is voor het opvragen van de gegevens. Later gaf Albert Heijn toe dat de aankoopgegevens voor iedereen met een kaart toegankelijk is, ook van kaarten die anoniem zijn. 'Volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens houdt anonimiteit in dat een partij niet beschikt over iemands persoonsgegevens. En aankoopgegevens zijn geen persoonsgegevens, dus Albert Heijn houdt zich aan de wet', aldus de reactie.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Gerelateerde artikelen