Onderzoek: roi sociale ad voor 62 procent Amerikaanse bedrijven onbekend
Ruim zestig procent van de Amerikaanse adverteerders die op sociale media adverteert weet niet hoe hij de return on investment (roi) moet berekenen. Zeventig procent van de mediabureaus heeft hier geen weet van. Toch maakt 75 procent van de adverteerders en 81 procent van de mediabureaus gebruik van deze manier van adverteren. Dat blijkt uit verzamelde cijfers door adviesbureau Überflip.
Vorig jaar wist Facebook 4,3 miljard dollar aan sociale media advertenties binnen te halen. Daarvoor bieden ze vijf posities, namelijk side ads, sponsored stories, promotional posts, sponsored apps en event sponsoring. LinkedIn haalde met drie posities (namelijk side ads, title ads en job posting) 972 miljoen dollar binnen. Twitter haalde met promo accounts, promo tweets en promo trends 288 miljoen dollar binnen.
Driekwart van de Amerikaanse adverteerders investeert in sociale media advertenties, tegenover ruim tachtig procent van de mediabureaus die dit doen. Overigens is hier een klein deel van het budget mee gemoeid: zeventig procent besteedt minder dan tien procent van het budget aan sociale media advertenties. Achttien procent besteedt tussen de tien en twintig procent en dertien procent geeft hier meer dan twintig procent hieraan uit.
Mediabureaus willen vooral merkbewustzijn creëren door middel van sociale media advertenties (45 procent tegenover 31 procent van de bedrijven). Adverteerders willen niet alleen merkbewustzijn creëren, maar ook direct respons genereren (54 procent tegenover 39 procent van de mediabureaus). Alleen direct respons wordt door zestien procent en vijftien procent van respectievelijk mediabureaus en bedrijven verlangd.
Of deze vorm van adverteren werkt? De resultaten lijken tegen te vallen. Slechts vijftien procent van de ads wordt gedeeld. Ruim een kwart wordt leuk gevonden door consumenten. Toch heeft veertien procent van de advertenties geleid tot een aankoop. Of het de investering waard is, is niet duidelijk: 62 procent van de adverteerders zegt niet te weten wat de return on investment (roi) is tegenover 70 procent van de mediabureaus.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk