Klantenshow13 mrt '13 11:15

Onderzoek: 85 procent gebruikt liever app dan mobiele website

Auteur: Redactie Customer Talk

Een groot deel van consumenten wereldwijd gebruiken liever een mobiele applicatie dan een mobiele website. Uit onderzoek van softwareleverancier Compuware blijkt dat 85 procent van de ondervraagden dit vindt. Wel moet die app goed werken, want 79 procent van de respondenten probeert een app maar één of twee keer opnieuw wanneer deze de eerste keer niet werkte.

Onderzoek: 85 procent gebruikt liever app dan mobiele website
Onderzoek: 85 procent gebruikt liever app dan mobiele website

Mobiele applicaties zijn wereldwijd populairder dan mobiele websites. Dat blijkt uit rapport Mobile Apps: What Consumers Really Need and Want van softwareleverancier Compuware. Van de respondenten zegt 85 procent liever een mobiele app te gebruiken dan een mobiele website. Applicaties zijn volgens de respondenten handiger, eenvoudiger en sneller te gebruiken dan mobiele sites. Ook gebruiken consumenten apps vanwege toegang tot product- en winkelinformatie, de hulp bij het plannen en navigeren van reizen en de mogelijkheid om in realtime te communiceren.

Ook al is de voorkeur voor applicaties hoog, respondenten ondervinden wel problemen. Ruim zestig procent heeft wel eens te maken crash, bevriezing of foutmelding in een app. Ook zegt 47 procent wel eens te maken te hebben met langzame laadtijden en 40 procent komt wel eens een app tegen die helemaal niet werkt. Bijna tachtig procent zou een app maar één of twee keer proberen opnieuw te gebruiken als de applicatie de eerste keer niet werkte.

Mobiele applicaties moeten net zo snel, of sneller laden dan mobiele sites. Dat zegt 78 procent van de respondenten. Ook zegt 48 procent een app waarschijnlijk niet meer te gebruiken als ze ontevreden zijn over het gebruik ervan.

Het onderzoek is uitgevoerd onder 3.534 consumenten met een smartphone of tablet uit de Verenigde Staten (VS), het Verenigd Koninkrijk (VK), Frankrijk, Duitsland, India en Japan.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Gerelateerde artikelen