BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Klantenshow

Onderzoek: reviews niet positiever of negatiever bij aanbieden cadeaus

  • Redactie Customer Talk
vrijdag 7 juni 2013, 9:55

Als bedrijven hun klanten stimuleren om reviews te geven, heeft dit geen invloed op de positiviteit of negativiteit van hun oordeel. Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van de reviewwebsite Preferenso uitgevoerd. Pas als er een grote stimulans, zoals een iPad, wordt aangeboden, zijn de reviews wel wat extremer voor wat betreft het gebruik van leestekens en stijlkenmerken die anderen moeten beïnvloeden.

Onderzoek: reviews niet positiever of negatiever bij aanbieden cadeaus
Onderzoek: reviews niet positiever of negatiever bij aanbieden cadeaus

Consumenten laten zich niet zo snel beïnvloeden door cadeautjes van bedrijven als ze een review schrijven. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van reviewwebsite Preferenso uitgevoerd door de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Om het aantal reviews op de website te vergroten wordt regelmatig gebruik gemaakt van acties waarbij stimulansen ingezet worden die aan moeten zetten tot het plaatsen van een review.

Voor het onderzoek is gekeken of reviews die in een actieperiode geplaatst werden, verschillen van reguliere reviews die zonder actie geplaatst werden. Daarbij is verschil gemaakt tussen een kleinere stimulans, bij het plaatsen van vijf reviews ontvangt de consument een webwinkelvoucher van vijf euro, en een grote stimulans, consumenten die een review plaatsen, maken kans op een iPad. Uit het onderzoek bleek dat deze stimulaties geen invloed hebben op de negativiteit of positiviteit van de reviews. Consumenten geven niet systematisch hogere of lagere cijfers en zijn ook niet systematisch positiever of negatiever.

Wanneer een groter cadeau wordt aangeboden, zoals de iPad, kwam uit het onderzoek dat consumenten meer uitgesproken zijn in hun scores, ze geven meer cijfers die afwijken van het gemiddelde. Dit gebeurt volgens de onderzoekers zowel naar boven toe als naar beneden, dus dit heeft geen invloed op het gemiddelde. In deze reviews worden ook vaker stijlmiddelen gebruikt die volgens de onderzoekers suggereren dat de reviewer de aandacht wil trekken van de lezer.

Het onderzoek krijgt nog een vervolg. Dit is volgens de reviewwebsite en de onderzoekers nodig om te bekijken of de resultaten geldig zijn voor meer verschillende acties. Ook moet onderzocht worden in hoeverre de resultaten specifiek zijn voor de reviewsite van Preferenso.nl.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Ik heb er spijt van

Meer pinbetalingen dan vóór corona

Energietransitie moet belangrijke plaats in regeerakkoord krijgen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Powells optimisme is net zo voorspelbaar als dat het morgen weer licht wordt

Of eksters van bling bling houden en bacteriën doodgaan in de vriezer

Ladingeigenaren krijgen rekening voor berging Ever Given

Keren reizigers weer massaal terug in het OV?

Annemarie Buitelaar (Marktplaats)

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play