Onderzoek: reviews niet positiever of negatiever bij aanbieden cadeaus
Als bedrijven hun klanten stimuleren om reviews te geven, heeft dit geen invloed op de positiviteit of negativiteit van hun oordeel. Dat blijkt uit onderzoek van de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA) in opdracht van de reviewwebsite Preferenso uitgevoerd. Pas als er een grote stimulans, zoals een iPad, wordt aangeboden, zijn de reviews wel wat extremer voor wat betreft het gebruik van leestekens en stijlkenmerken die anderen moeten beïnvloeden.
Consumenten laten zich niet zo snel beïnvloeden door cadeautjes van bedrijven als ze een review schrijven. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van reviewwebsite Preferenso uitgevoerd door de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Om het aantal reviews op de website te vergroten wordt regelmatig gebruik gemaakt van acties waarbij stimulansen ingezet worden die aan moeten zetten tot het plaatsen van een review.
Voor het onderzoek is gekeken of reviews die in een actieperiode geplaatst werden, verschillen van reguliere reviews die zonder actie geplaatst werden. Daarbij is verschil gemaakt tussen een kleinere stimulans, bij het plaatsen van vijf reviews ontvangt de consument een webwinkelvoucher van vijf euro, en een grote stimulans, consumenten die een review plaatsen, maken kans op een iPad. Uit het onderzoek bleek dat deze stimulaties geen invloed hebben op de negativiteit of positiviteit van de reviews. Consumenten geven niet systematisch hogere of lagere cijfers en zijn ook niet systematisch positiever of negatiever.
Wanneer een groter cadeau wordt aangeboden, zoals de iPad, kwam uit het onderzoek dat consumenten meer uitgesproken zijn in hun scores, ze geven meer cijfers die afwijken van het gemiddelde. Dit gebeurt volgens de onderzoekers zowel naar boven toe als naar beneden, dus dit heeft geen invloed op het gemiddelde. In deze reviews worden ook vaker stijlmiddelen gebruikt die volgens de onderzoekers suggereren dat de reviewer de aandacht wil trekken van de lezer.
Het onderzoek krijgt nog een vervolg. Dit is volgens de reviewwebsite en de onderzoekers nodig om te bekijken of de resultaten geldig zijn voor meer verschillende acties. Ook moet onderzocht worden in hoeverre de resultaten specifiek zijn voor de reviewsite van Preferenso.nl.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk