Onderzoek: Utrecht best besproken binnenstad op sociale media
Steden en gemeenten kunnen gebruik maken van het sentiment dat heerst op sociale media, waarbij het meeste potentieel is voor Utrecht. De binnenstad van deze stad werd in de sociale media berichten die softwareleverancier Coosto onderzocht het meest positief besproken. Zo'n tien procent van deze berichten ging over de wering van vervuilende auto's uit de binnenstad vanaf 2015.
Softwareleverancier Coosto onderzocht vanaf 1 mei 2012 tot 30 april 2013 ruim 150.000 sociale media berichten met het woord binnenstad erin om te kijken welk potentieel er ligt voor steden en gemeenten op het gebied van sociale media. Het bleek dat gebruikers van onder andere Facebook en Twitter het meest positief zijn over de stad Utrecht. Zwolle staat tweede in de lijst van positief sentiment en Amsterdam op de derde plaats.
Zo'n tien procent van de positieve berichten over de stad Utrecht betroffen het nieuws dat vervuilende auto's vanaf 2015 worden geweerd uit de binnenstad. Groningen wordt vooral positief genoemd als studentenstad. Steden met technische universiteiten, zoals Delft, Eindhoven en Enschede, ontbreken opvallend genoeg uit de lijst met positief genoemde studentensteden.
Als specifiek wordt gekeken naar berichten over het stadhuis, dan staat het meest populaire gemeentehuis in Rotterdam aan de Coolsingel. Den Haag en Utrecht staan op nummers twee en drie van populaire stadhuizen. Het meest besproken stadhuis stond overigens in Waalre, wegens de aanslag die er plaatsvond in juli 2012. De berichtgeving hierover was echter zelden in een positieve context.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk