BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Klantenshow

Column Klantenshow | Waarom Klantgericht Ondernemen een zeldzaam verschijnsel is

  • Lamyae Aharouay
donderdag 24 januari 2013, 10:29 Update: donderdag 24 januari 2013, 11:00

In de laatste uitzending van de Klantenshow namen wij afscheid van de cohosts die iedere week aanschoven. In deze column geeft Wil Wurtz u een laatste boodschap mee over klantgericht ondernemen.

Column Klantenshow | Waarom Klantgericht Ondernemen een zeldzaam verschijnsel is
Column Klantenshow | Waarom Klantgericht Ondernemen een zeldzaam verschijnsel is

Het is in de loop der jaren politiek correct geworden om met de mond te belijden dat de klant centraal staat en dat klantgerichtheid een strategische doelstelling is. Het Platform voor Klantgericht Ondernemen heeft de afgelopen tien jaar zijn best gedaan dat gedachtegoed uit te dragen, te populariseren en de realisatie te stimuleren.

Het goede nieuws is dat allerlei onderzoeken (Dutch Customer Performance Index, Customer Centric DNA, klantvriendelijkste bedrijf van Nederland, CRM Award) de afgelopen jaren een lichte overall verbetering in de klantgerichtheid laten zien. In De BNR Klantenshow hebben we de afgelopen jaren ook mooie voorbeelden de revue horen passeren.

Gemakzucht
Het slechte nieuws is Klantgericht Ondernemen aan hetzelfde euvel lijdt als voornemens voor het nieuwe jaar. We weten dat het beter voor ons is, maar we laten ons uiteindelijk toch weer leiden door gemakzucht en ingesleten gewoontes. Dat geldt zeker in tijden van crisis. Er wordt weer teruggrepen op meer aandacht voor klanten werven dan voor klanten  behouden;  klantenservice wordt en tandje teruggezet onder het motto “een 7 is ook goed genoeg”. Klantgerichtheid wordt in het kader van kostenbesparingen eerder als luxe dan als noodzaak gezien. De geschiedenis herhaalt zich wat dat betreft; in een vorige economische neergang van zo’n tien jaar geleden deed hetzelfde verschijnsel zich voor.

Klantgerichte familiebedrijven
Een fundamentele, blijvende omslag naar klantgerichtheid kan alleen vanuit leiderschap in een organisatie tot stand komen. Het beeld dat echter steeds vaker opdoemt is dat organisaties niet worden geleid door ondernemers, maar door grote ego’s die primair zelfverrijking nastreven. Het is niet voor niets dat familieondernemingen het relatief beter doen dan ondernemingen die door zogenaamde professionals worden geleid. Bedrijven die het collectieve belang in de genen hebben zitten (zoals de coöperatie Rabobank) zijn veel minder geraakt door de financiële  crisis dan de door testosteron gedreven financiële instellingen.

Loon
Een andere structurele belemmering  in de omslag naar klantgerichtheid is dat medewerkers in een organisatie die het meest er toe doen,  als het gaat om het realiseren van positieve klantervaringen,  het minst worden betaald. Een verkoop binnendienst medewerker zit in een lagere loonschaal dan een accountmanager die met een zak geld op stap gaat om de klant om te kopen. De klantenservice medewerker verdient aanzienlijk minder dan de marketeer die nooit met klanten in contact komt, maar wel de academische marketing wijsheid in pacht denkt te hebben. Dan laten we nog buiten beschouwing de CEO die zich meer richt op aandeelhouders dan klanten.

CRM
De afgelopen 15 jaar is een miljarden markt ontstaan voor klantcontact software, CRM software. Elke zichzelf respecterende onderneming heeft dergelijke software systemen in huis. De daarmee gepaard gaande investeringen lijken vaak als een aflaat voor belabberde klantrelaties te fungeren. Het management kan zichzelf in slaap sussen met de gedachte dat er toch serieus geld is gestopt in het verbeteren van de klantgerichtheid. De essentiële veranderingen in eigen gedrag en inrichting van de organisatie worden dan maar al te graag naar de achtergrond verdreven.

Omdat Klantgericht Ondernemen om eerder genoemde redenen vooralsnog een zeldzaam verschijnsel is, hoop ik van harte dat De BNR Klantenshow op zoek blijft gaan naar de positieve voorbeelden en initiatieven die organisaties ten toon spreiden op het gebied van klantgerichtheid. Er is al voldoende aandacht in programma’s als Kassa en Radar voor negatieve klantervaringen.

Profiterende koning
Tegelijkertijd hoop ik ook dat wordt vastgehouden aan de gedachte dat Klantgericht Ondernemen gaat over de balans tussen de waarde voor de klant die een onderneming weet te realiseren en de waarde die klanten voor een onderneming hebben. Klantgerichtheid is niet hetzelfde als klantvriendelijkheid. De klant verleiden is maar een onderdeel van dat spel. Tenslotte moeten we onze ogen niet sluiten voor het feit dat de klant zich niet altijd koninklijk gedraagt, maar zich ontpopt als veeleisende profiteur. Soms zijn klanten verschrikkelijk…

Wil Wurtz is voormalig directeur Platform voor Klantgericht Ondernemen, en managing consultant bij Metrics & More

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Opinie | Verwerpelijk

Bedrijven focussen te veel op transactie en te weinig op emotie

Ik heb er spijt van

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Verwerpelijk

Beleggerspanel over bitcoinbeleggingen

Topgast | Paul van Tongeren, Denker des Vaderlands

Opinie | Fed-baas weet niks van kakkerlakken

Na één vraag van het FD trok de nieuwe accountantsvoorzitter zich terug

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play