Ceci n'est pas Digi-D
Duizenden burgers hebben onbedoeld privacygevoelige informatie achtergelaten bij een reclamebureau. En waarom? Omdat de naam ervan lijkt op het identificatiesysteem van de overheid.
Het Waalwijkse reclamebureau Digi-D bestond een paar jaar eerder dan het digitale paspoort van de overheid, DigiD. Desondanks gaan veel mensen er zonder meer vanuit te maken te hebben met het overheidsloket.
"Zeven jaar geleden begonnen de eerste telefoontjes en mailtjes van burgers binnen te komen. Inmiddels is het opgelopen tot duizenden burgers die hun privacygegevens bij ons achterlaten", zegt André Elings van het reclamebureau. Dit gebeurt vaak via het contactformulier op de website van Digi-D. "Voor ons is dat een heel grote verwarring. We moeten een onderscheid maken tussen de burgers en klanten die ons willen benaderen."
Zuinigopuwdigid.nl
Om burgers duidelijk te maken dat ze ervoor moeten zorgen dat ze op de goede site terechtkomen, heeft Digi-D de website zuinigopuwdigid.nl gelanceerd, met hierop een link naar zowel de overheid als naar de website van het reclamebureau.
Het stoort Digi-D ook dat er veel websites van gemeenten zijn waarop de naam van het overheidsloket verkeerd wordt gespeld, wat de verwarring er niet minder op maakt.
Het bedrijf heeft overwogen zijn naam te veranderen, maar heeft daar vanwege de kosten van afgezien. Bovendien had het van de overheid hiervoor een vergoeding van 200.000 euro willen hebben, maar de overheid wil daar niet aan meewerken. Elings: "Het is niet alleen het veranderen van de naam. Zeven jaar lang zijn wij eigenlijk helpdesk van de overheid. Zeven jaar lang hebben wij mailtjes doorgestuurd en zijn wij in overleg geweest."