Onderzoek: omzet Europese e-commercemarkt groeit met 19 procent in 2012
De Europese online omzet van producten en diensten is in 2012 gestegen met 19 procent naar 311,6 miljard euro. Dat blijkt uit Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door de belangenvereniging Ecommerce Europe. De vereniging schat dat het Europese aandeel van de b2c interneteconomie op 3,5 procent ligt ten opzichte van het bruto binnenlands product van Europa dat in 2012 wordt geschat op ongeveer 16 triljoen euro. Naar verwachting zal dit aandeel in 2016 verdubbelen en verdrievoudigen in 2020.
De online omzet van producten en diensten in Europa lag in 2012 op 311,6 miljard euro. Dat is een groei van negentien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit blijkt uit het Europese B2C Ecommerce Rapport 2013, uitgegeven door de belangenvereniging Ecommerce Europe. Het Verenigd Koninkrijk (96 miljard euro), Duitsland (50 miljard euro) en Frankrijk (45 miljard euro) zorgen voor een totaal van 191 miljard euro. Dit is goed voor 61 procent van de totale Europese business to consumer (b2c) sector. West-Europa, onder andere het VK, Frankrijk, de Benelux en Ierland, is de regio met de hoogste e-commerce omzet in Europa.
Het totale bruto binnenlands product (bbp) van Europa wordt in 2012 geschat op ongeveer 16 triljoen euro. Tachtig procent hiervan is afkomstig van de EU28. De belangenvereniging schat het Europese aandeel van de b2c interneteconomie op 3,5 procent. Naar verwachting zal dit aandeel in 2016 verdubbeld zijn en in 2020 verdrievoudigd.
Europa had in 2012 een wereldwijd aandeel van 35,1 procent voor wat betreft de omzet van b2c e-commerce. Noord-Amerika, inclusief de VS en Canada, zijn de op een na grootste e-commerce markt. Met een omzet van 294,2 miljard euro hebben ze een wereldwijd aandeel van 33,1 procent. In 2010 haalde Europa de Verenigde Staten in als grootste b2c e-commerce markt van de wereld.
Het aantal b2c webwinkels eind 2012 wordt door de belangenvereniging op ongeveer 550.000 geschat. De vereniging voorspelt een toename, waarmee het totaal aantal webwinkels jaarlijks met vijftien tot twintig procent zal toenemen. Het aantal pakketten dat zowel nationaal als over de grens aan consumenten in Europa wordt verzonden ligt op 3,5 miljoen.
De Europese e-commercecijfers zijn tot stand gekomen in samenwerking met nationale e-commerce associaties en GfK. Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing, waar de branchevereniging Thuiswinkel.org in participeert.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk