Forrester: hoe branded content kan zorgen voor consumentenvertrouwen
Slechts acht procent van de Europese consumenten vertrouwt advertenties van merken op websites. Daarentegen vertrouwt 61 procent van deze consumenten merk- of productaanbevelingen van vrienden. Deze cijfers komen uit een rapport van onderzoeksbureau Forrester. Volgens de onderzoeker is branded content dé manier om toch consumentenvertrouwen te kunnen creëren. Om deze manier van marketing succesvol in te zetten komt de partij met een nieuw model waarbij het draait om vangen, verbinden, creëren en continuïteit.
Uit het rapport 'How to build your brand with branded content' van onderzoeksbureau Forrester blijkt dat 61 procent van de Europese consumenten vertrouwen heeft in merk- of productaanbevelingen van vrienden of familie. Ook heeft 38 procent van deze respondenten vertrouwen in online reviews van consumenten. Slechts acht procent van de consumenten heeft vertrouwen in online advertenties en nog eens acht procent vertrouwt tekstberichten van bedrijven of merken.
Volgens de onderzoeker is branded content een krachtige tool om een merk mee te bouwen, maar lopen marketeers tegen obstakels aan die hen belemmeren in het hebben van succes met branded content. Forrester komt met het 'four C's framework' dat inzicht moet geven in hoe je content kunt inzetten voor het versterken van een merk, namelijk capture, connect, create en continuously.
Focus op je bedrijfsdoel
Het eerste onderdeel van het kader voor branded content is: 'capture the North Star in branded content'. Hiermee bedoelt de onderzoeker dat bedrijven gefocust moeten blijven op wat hun bedrijfsdoel is. Content moet authentiek zijn en dichtbij liggen waar je als bedrijf voor staat.
Stap twee in het model met de vier c's is 'connect to consumers in context'. Niet alleen content is belangrijk volgens Forrester, ook moet die content in een logische context geplaatst worden. Hiervoor moeten marketeers zich verdiepen in welke content de doelgroep geïnteresseerd in is, hoe ze deze content willen zien (video, afbeeldingen of blogs) en waar ze die content willen vinden. Ook is het belangrijk om rekening te houden via welk apparaat consumenten de content bekijken. Consumenten die content bekijken op hun smartphone hebben vaak andere intenties dan consumenten die content lezen op hun laptop.
Punt drie staat voor 'create visible value to the content'. Het is belangrijk om consumenten van content te voorzien die interessant, bruikbaar en inspirerend is. Als merk moet je je afvragen bij welke onderwerpen je waardevolle informatie, kennis of entertainment kunt bieden. Forrester zegt dat je beter diep in kan gaan op een paar onderwerpen, dan oppervlakkige content te bieden over veel verschillende onderwerpen.
Vertel een verhaal
Waarde toevoegen aan content kan ook in de vorm van een verhaal. In het rapport schrijft de onderzoeker dat de meeste mensen niet vaak functies en voordelen onthouden, maar dat verhalen wel vaak onthouden worden. Goede verhalen kunnen emotionele verbinding creëren, maar wel is belangrijk dat het merk en product een ondersteunende, en geen leidende, rol spelen in het verhaal.
Het model wordt afgesloten met 'continuously measure and optimize'. Om een succesvolle contentstrategie te bouwen moet marketing begrijpen welke content weerklinkt en werkt. Volgens de onderzoeker zijn er drie levels om metingen te doen, namelijk het basis bereik; hoeveel mensen hebben mijn content gezien, engagement; wat hebben mensen gedaan na het zien van de content en bedrijfsimpact; hoe heeft de content mensen veranderd in hun denkwijze over het merk.
Forrester zegt dat marketeers, om succes te hebben met branded content, hun ad hoc benadering moeten verschuiven naar systematische, geïntegreerde, en datagedreven contentproductie. Marketeers moeten een redactiekalender maken waarin staat over welke onderwerpen ze content gaan produceren. Ook moeten ze een team opzetten waarin een mix van creatief en marketingtalent heerst. Ook heb je budget nodig voor betaalde media om het bereik van je bericht, vooral in het begin, te vergroten.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk