Onderzoek: engagement merken op Instagram gestegen met 23 procent
De overname van de fotodienst Instagram door het sociale netwerk Facebook heeft de populariteit sterk verbeterd. Het aantal actieve gebruikers steeg met vijfhonderd procent. Ook het bereik van merken is door de groeiende populariteit gestegen met gemiddeld 25 procent. De integratie met Facebook heeft de engagement tussen merk en consument verder bevorderd met 23 procent. Deze cijfers komen uit het onderzoek 'the evolution of Instagram' van sociale analysebureau Simply Measured.
Sinds de overname van de fotodienst Instagram door het sociale netwerk Facebook is de groep actieve gebruikers van de fotodienst gestegen van 22 miljoen naar meer dan 100 miljoen. Dit is een groei van vijfhonderd procent. Ook merken worden steeds actiever op Instagram, zo blijkt uit het onderzoek van sociale analysebureau Simply Measured. Van de honderd grootste merken die het bureau onderzocht is nu 67 procent, terwijl in augustus 2012 nog 40 procent van de merken actief was.
In vergelijking met Pinterest
In vergelijking met het sociale netwerk Pinterest loopt Instagram net iets achter. Op Pinterest zijn inmiddels 76 procent van de merken aanwezig. Het bereik is op Pinterest echter een stuk kleiner, namelijk 500.000 volgers voor de onderzochte merken in tegenstelling tot zeven miljoen volgers op Instagram.
Dit verschil komt volgens de onderzoekers door de activiteit van de merken die op Instagram veel hoger ligt dan bij Pinterest. Bij Pinterest is 55 van de 76 procent actief, terwijl dit percentage bij Instagram ligt op 65 van de 67 procent. Echter, de activiteit is relatief, want veertig procent post slechts één foto per week. Dat neemt niet weg dat het aantal merken dat twintig foto's per maand plaats is gestegen met 37 procent en het aantal dat vijftig foto's per maand plaatst is gestegen met 23 procent.
Door het inzetten van foto's voor het versterken van het merk, wist het aantal merken met tienduizend volgers te stijgen van 26 naar 34 procent. Het aantal merken dat twintigduizend volgers heeft groeide van 19 naar 27 procent. Op dit moment heeft zestien procent maar liefst meer dan honderdduizend volgers, dit is een groei van zes procent.
Integratie met Facebook
De integratie met Facebook is ook succesvol gebleken en merken kiezen er daarom ook vooral voor om hun berichten te delen via dit sociale netwerk. Bijna alle berichten worden doorgezet in Facebook, tegenover zestig procent van de berichten die in Twitter worden gedeeld. De engagement ligt ook vele malen hoger in Facebook: 22 mensen reageren op een Instagramfoto die via Twitter wordt gedeeld tegenover 337 mensen die reageren op een Instagramfoto in Facebook. Dit aantal is gegroeid met 23 procent sinds het afgelopen kwartaal.
De cijfers rondom de top 3 merken op Instagram laten zien dat activiteit erg belangrijk is voor de engagement. Nike voert de lijst aan met 1.315.051 volgers, maar postte 40 procent minder berichten en zag daardoor de engagement krimpen met 4 procent. MTV zette Instagram voor het eerst in voor één van zijn awardshows en zag hun aantal volgers stijgen met dertien procent naar 1.290.237. Er verschenen 70 procent meer berichten en de engagement groeide met 138 procent. Starbucks' volgersaantal groeide met 1.250.752. De koffieketen postte 21 procent meer berichten en oogstte daarmee achttien procent meer engagement.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk