Nederlanders wisselen sneller van merk dan ooit
Grote merken moeten steeds meer moeite doen om klanten vast te houden. Dat zegt onderzoeker Marco van Hierden van Readers Digest in BNR's Klantenshow. Grote namen als Nokia, Toyota en Opel zijn fors in populariteit gedaald.
Uit een grootschalig Europees consumentenonderzoek in 12 landen van Readers Digest blijkt dat Nederlanders sneller dan ooit van merk wisselen. Een paar merken blijven wél populair, zoals Unox, Miele en Nivea. Toyota is ingewisseld door Volkswagen als 'meest vertrouwde merk'. En mobiele telefoonfabrikant Samsung stoot Nokia van de troon. Volgens Van Hierden doen bedrijven die zich blijven ontwikkelen op marketing en communicatie het 't best. Zo betrekt Nivea klanten via Facebook voortdurend bij de ontwikkeling van nieuwe producten.
Halfords en Profiel
Ook nationale trots speelt een rol, zegt Van Hierden. "Een groot deel van de Nederlandse bevolking slikt al meer dan vijf jaar vitaminen van Davitamon, wast zijn haren met Andrélon en schotelt de kat Whiskas voor." Opvallend is verder dat Halfords concurrent Profiel voorbij is gestreefd als fietsspecialist. Vooral omdat Halfords van oorsprong geen fietsspecialist is.