Klantenshow15 mrt '13 11:02

Onderzoek: 70 procent bedrijven in VS heeft chief marketing technologist

Auteur: Redactie Customer Talk

Zeventig procent van de Amerikaanse bedrijven met jaarlijks meer dan vijfhonderd miljoen dollar inkomsten, heeft een chief marketing technologist (cmt) in dienst. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gartner in een onderzoek over digitale marketing. In 2012 vertegenwoordigden budgeten voor digitale marketingactiviteiten 2,5 procent van de totale inkomsten. Gemiddeld spenderen de ondervraagden 25 procent van hun marketingbudget aan digitale marketing activiteiten.

Onderzoek: 70 procent bedrijven in VS heeft chief marketing technologist
Onderzoek: 70 procent bedrijven in VS heeft chief marketing technologist

Het budget voor digitale marketingactiviteiten vertegenwoordigde in 2012 gemiddeld 2,5 procent van de totale inkomsten van Amerikaanse bedrijven met jaarlijkse inkomsten van meer dan vijfhonderd miljoen dollar. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Gartner. De meerderheid van de ondervraagde marketeers zegt tussen de tien en vijftig procent van hun marketingbudget te spenderen aan digitale marketingactiviteiten.

Van de ondervraagden zegt 43 procent hun budgeten voor marketing dit jaar te gaan verhogen. Voor 47 procent van de respondenten blijft het budget ongeveer hetzelfde en 10 procent zegt het marketingbudget voor 2013 te gaan verlagen. Bij 25 procent van de marketeers geldt geen gescheiden budget meer voor traditionele en digitale marketing. Gartner voorspelt dat deze trend verder door zal zetten.

De belangrijkste prioriteiten voor het verhogen van het budget zijn commerce experience, social, mobiele marketing en creatie en beheer van content. Daarnaast wordt het grootste deel (12,5 procent) van het digitale marketingbudget uitgegeven aan digitaal adverteren. Op de tweede plek staat het creëren van content en het beheren van accounts.

Twee op de vijf marketeers beseft dat ze geld besparen door het inzetten van digitale marketing in plaats van traditionele marketing. Het geld dat ze besparen investeren ze weer opnieuw in digitale marketingactiviteiten. Bijna dertig procent van de respondenten heeft zijn budget voor traditionele marketing verlaagd om die besparing in te kunnen zetten voor digitale marketing.

Zeventig procent van de bedrijven heeft een chief marketing technologist (cmt) in dienst. Tachtig procent van deze medewerkers moet zich verantwoorden bij marketing. Slechts dertien procent moet zich verantwoorden bij de chief information officer (cio). Volgens Gartner wordt deze rol steeds belangrijker, omdat marketeers zowel kennis moeten hebben van technologie als van marketing.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Gerelateerde artikelen