Onderzoek: tweets over tv-programma’s beïnvloeden kijkcijfers
Niet alleen praten televisiekijkers op het sociale netwerk Twitter over de programma's die ze aan het kijken zijn, ook zorgen tweets over tv-programma's ervoor dat consumenten de televisie aanzetten om te gaan kijken. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen. Bij 29 procent van de 221 onderzochte afleveringen hebben tweets de kijkcijfers beïnvloed.
Onderzoeksbureau Nielsen heeft van minuut tot minuut trends onderzocht in live kijkcijfers en tweets van 221 primetime programma's in de Verenigde Staten (VS). Hieruit blijkt dat niet alleen een verhoging van de kijkcijfers kan leiden tot meer tweets op het sociale netwerk Twitter over het tv-programma, ook kan een hoog aantal tweets ervoor zorgen dat meer mensen de televisie aanzetten om een programma te gaan kijken.
Bij 29 procent van de 221 onderzochte afleveringen hebben tweets de kijkcijfers positief beïnvloed. Daarnaast zorgde bij 48 procent de kijkcijfers voor meer tweets. Met deze onderzoekscijfers wil Nielsen hun klanten en de media-industrie helpen bij het beter begrijpen van de wisselwerking tussen Twitter en het kijken van broadcast televisie.
De invloed van tweets op kijkcijfers verschilt per genre. Uit het onderzoek blijkt dat tweets de meeste impact hebben op programma's in het competitieve reality genre. Hier werden de cijfers bij 44 procent van de afleveringen beïnvloed. Bij afleveringen in het komedie genre (37 procent) en het sport genre (28 procent) stemden consumenten ook af op tv-programma's door tweets. In het genre drama worden kijkers niet zo beïnvloed (achttien procent) door tweets.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk