BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Klantenshow

Onderzoek: tweets over tv-programma’s beïnvloeden kijkcijfers

  • Redactie Customer Talk
woensdag 7 augustus 2013, 11:08 Update: woensdag 7 augustus 2013, 11:35

Niet alleen praten televisiekijkers op het sociale netwerk Twitter over de programma's die ze aan het kijken zijn, ook zorgen tweets over tv-programma's ervoor dat consumenten de televisie aanzetten om te gaan kijken. Dit blijkt uit Amerikaans onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen. Bij 29 procent van de 221 onderzochte afleveringen hebben tweets de kijkcijfers beïnvloed.

Onderzoek: tweets over tv-programma’s beïnvloeden kijkcijfers
Onderzoek: tweets over tv-programma’s beïnvloeden kijkcijfers

Onderzoeksbureau Nielsen heeft van minuut tot minuut trends onderzocht in live kijkcijfers en tweets van 221 primetime programma's in de Verenigde Staten (VS). Hieruit blijkt dat niet alleen een verhoging van de kijkcijfers kan leiden tot meer tweets op het sociale netwerk Twitter over het tv-programma, ook kan een hoog aantal tweets ervoor zorgen dat meer mensen de televisie aanzetten om een programma te gaan kijken.

Bij 29 procent van de 221 onderzochte afleveringen hebben tweets de kijkcijfers positief beïnvloed. Daarnaast zorgde bij 48 procent de kijkcijfers voor meer tweets. Met deze onderzoekscijfers wil Nielsen hun klanten en de media-industrie helpen bij het beter begrijpen van de wisselwerking tussen Twitter en het kijken van broadcast televisie.

De invloed van tweets op kijkcijfers verschilt per genre. Uit het onderzoek blijkt dat tweets de meeste impact hebben op programma's in het competitieve reality genre. Hier werden de cijfers bij 44 procent van de afleveringen beïnvloed. Bij afleveringen in het komedie genre (37 procent) en het sport genre (28 procent) stemden consumenten ook af op tv-programma's door tweets. In het genre drama worden kijkers niet zo beïnvloed (achttien procent) door tweets.

Dit artikel is geschreven door Customer Talk

Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Gazprom draait gaskraan naar Finland dicht; Rusland bestempelt Kremlincritici als buitenlandse 'agenten'

Liveblog | Finland: Russisch Gazprom stopt met leveren gas

Gazprom stopt met het leveren van gas aan Finland

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update zondag, dag 88

Opinie | Spullensport

Recruitment zonder bias, een succesvol bedrijf

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden