HEMA luistert het best, Kruidvat het meest bezocht
Winkelketen HEMA luistert het best naar de mening van de klant en wordt daarom ook het meest aanbevolen aan vrienden en familie. Dat blijkt uit de Luistermonitor 2013 van onderzoeksbureau MWM2 onder ruim twaalfhonderd consumenten. Overigens zijn de winkels van HEMA niet het meest bezocht, die eer ging naar drogisterij Kruidvat. Kledingwinkel Zara is het minst goed in het luisteren naar de klant.
Onderzoeksbureau MWM2 onderzocht 25 bekende winkelketens en vroeg twaalfhonderd consumenten naar welke keten het beste luisterde naar de klant, of ze de keten zouden aanbevelen en welke winkel ze het meest hadden bezocht. Ruim zeventig procent van de respondenten gaf aan dat HEMA het beste luisterde naar de klant. IKEA kwam met bijna zeventig procent op de tweede plek te staan. Bol.com staat met 63 procent op de derde plek. Zara is met net tien procent de slechtst luisterende winkel.
De organisaties die het best scoren op het gebied van luisteren, worden ook het meest aanbevolen aan vrienden en familie, zo blijkt uit het onderzoek. De bedrijven die goed scoren op luisteren en aanbevelingen, zijn gekozen omdat ze de producten en diensten leveren die ze willen hebben. Dit is voor bijna veertig procent van de respondenten belangrijk. Ruim een kwart zegt belang te hechten aan snel antwoord geven op vragen en opmerkingen. Als klanten hun mening kwijt willen over een bedrijf, dan doen ze dat het liefst via de website en via marktonderzoek.
Overigens is de best beoordeelde winkelketen niet het meest bezocht. Bijna 95 procent van de consumenten heeft het afgelopen jaar de drogisterijketen Kruidvat bezocht en is daarmee het meest bezocht. HEMA staat op twee met 93 procent. Blokker is met ruim negentig procent nummer drie. Bol.com staat op de vierde plek met ruim tachtig procent van de respondenten die deze winkel in het afgelopen jaar bezocht.
Dit artikel is geschreven door Customer Talk